Kommunikation i praksis

På denne uddannelse lærer du at kommunikere klart og præcist, så du når dine mål og skaber resultater for både dig selv og din virksomhed. Du bliver rustet til at arbejde med kommunikation på et professionelt plan og lærer at omsætte kommunikationsteorier til handling.

I Kommunikation i praksis får du de grundlæggende kommunikationsteorier og modeller på plads, og du lærer, hvordan du anvender dem i praksis. Du arbejder bl.a. med kommunikationsplanlægning og afsender-/modtagerforhold som udgangspunkt for din kommunikation både internt og eksternt. Og du lærer at vælge medie og budskab baseret på dine analyser.

Uddannelsen former sig også omkring, hvordan du formulerer dig både mundtligt og skriftligt på forskellige medieplatforme, og den gør dig klogere på webjournalistik og dialogbaseret kommunikation.

Kommunikation i praksis kan tages som et selvstændigt fag eller som en del af en hel Akademiuddannelse.

Denne tilmelding er for dig der er i job. Se tilmelding for dig, der er ledig >>

  • Daghold
  • Aftenhold
DKK 9.300
Omfang: 10 ECTS
Undervisningsdage:
22/08 2024 kl. 09:00-15:15
23/08 2024 kl. 09:00-15:15
29/08 2024 kl. 09:00-15:15
30/08 2024 kl. 09:00-15:15
05/09 2024 kl. 09:00-15:15
06/09 2024 kl. 09:00-15:15
12/09 2024 kl. 09:00-15:15
13/09 2024 kl. 09:00-15:15
Eksamen: :
uge 39
Ansøgningsfrist: 05/08 2024
Tilmeld
DKK 4.900
Omfang: 10 ECTS
Ansøgningsfrist: 29/08 2024
Prisen er ex. litteratur. Der er undervisning 10 torsdage aftener kl. 18:00-21:15. Faget afsluttes med mundtlig eksamen. Eksamensdatoen aftales med underviser. Litteraturudgift ca. kr. 500-800. En del af faget kan være e-learning. Du modtager information om litteraturkøb sammen med din optagelse ca. 10 dage før 1. undervisningsaften. Vi tager forbehold for ændringer.
Tilmeld

Hvad er god kommunikation?

God kommunikation er en proces, hvor information, ideer, tanker eller følelser udveksles mellem mennesker på en klar, præcis og forståelig måde. Det indebærer ikke kun at udtrykke sig tydeligt, men også at lytte aktivt for at forstå andres perspektiver. Effektiv kommunikation er afgørende for at skabe forbindelser, undgå misforståelser og opbygge et sundt samarbejde både i dagligdagen og i professionelle sammenhænge.

God kommunikation kræver, at du kender dig selv og din virksomhed. Derfor arbejder du også med personlig kommunikation og præsentationsteknik i faget Kommunikation i praksis - ligesom du lærer at reflektere over og vurdere både din egen og virksomhedens kommunikation.

Bliv rustet til at planlægge og gennemføre kommunikationsopgaver

Uanset om du ønsker at tage Kommunikation i praksis som et selvstændigt fag eller som en del af en Akademiuddannelse i Kommunikation og formidling, så får du helt konkrete værktøjer, så du kan planlægge og gennemføre kommunikationsopgaver i din virksomhed.

Vi arbejder med grundlæggende teorier, så du kan gennemføre både analoge og digitale kommunkationsopgaver. Digital kommunikation involverer brugen af digitale teknologier, såsom internettet, e-mails, sociale medier og andre elektroniske platforme til at formidle jeres information. Analog kommunikation refererer derimod til brugen af ikke-elektroniske midler, såsom breve, trykte medier og lignende.

I faget arbejder vi blandt andet med:

  • Kommunikationsplanlægning
  • Målgruppesegmentering
  • Sprog, tekstproduktion og digital kommunikation
  • Kommunikationspsykologi
  • Kommunikationsteorier, -modeller og -værktøjer
  • Verbal og nonverbal kommunikation
  • Dialogbaseret kommunikation
  • Medievalg.

Hvem henvender Kommunikation i praksis sig til?

Faget Kommunikation i praksis er for dig, der vil styrke din praktiske kommunikation internt og eksternt på forskellige medieplatforme og gerne vil blive bedre til at kommunikere klart og præcist i skrift og tale. Du kan være kommunikationsmedarbejder eller ansat i marketingafdelingen, eller måske er du leder med ansvar for resultaterne af virksomhedens kommunikationsopgaver.

Dét lærer du på Kommunikation i praksis

  • Kompetencer inden for kommunikationsplanlægning – både internt og eksternt.
  • Viden omkring grundlæggende kommunikationsteorier og modeller.
  • Kompentencer inden for tekstproduktion og digital kommunikation.

Styrk dig selv og din virksomhed

  • Du lærer at planlægge virksomhedens kommunikation, så den bliver klar, tydelig og målrettet.
  • Du arbejder praktisk med mundtlige, skriftlige og digitale kommunikationsopgaver.
  • Du lærer at skabe resultater for din virksomhed gennem præcis og effektiv kommunikation – både online og offline.
  • Du udvikler virksomhedens kommunikation.

Tag en hel akademiuddannelse (AU)

Du kan tage en hel akademiuddannelse på typisk 2-3 år, enten på daghold eller aftenhold eller en kombination.

Læs mere om akademiuddannelsen i Kommunikation og formidling

Niveau

Faget er en del af Akademiuddannelsen i Kommunikation og formidling. En akademiuddannelse svarer til en kort videregående uddannelse. Du kan tage faget som en del af din uddannelse eller som et selvstændigt kursus.

Du kan med stor fordel vælge et "Indledende kursus" før eller sideløbende med, at du deltager på et fagmodul.

Vi gør særligt opmærksom på, at der er projektskrivning i fagmoduler, som afsluttes med mundtlig eksamen.

Er det længe siden, at du senest har skrevet en projekt-(opgave), så er det en god investering med et "Indledende kursus i studieforberedelse, studieteknik og projektskrivning". Her lærer du både om studieteknik og forskellige facetter i projektskrivning.

Økonomi & Tilskud

Der findes en række kompetencefonde, som kan give tilskud til din efteruddannelse. Det reducerer virksomhedernes udgifter til efteruddannelse.

Vidste du fx, at langt de fleste, der er omfattet af en privat overenskomst på LO-området, har ret til gratis uddannelse?

Hvis du er i job, kan du også søge Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) til rigtigt mange af de uddannelser, du finder på IBA Erhvervsakademi Kolding.

Læs om økonomi og tilskud til din efteruddannelse

Optagelseskrav

Du skal have en gymnasial uddannelse, en grunduddannelse for voksne (GVU), en relevant erhvervsuddannelse (EUD) eller relevant uddannelse på tilsvarende niveau samt minimum 2 års relevant erhvervserfaring for at blive optaget. Relevant erhvervserfaring dokumenteres via CV.

Herudover optager vi ansøgere, der har andre uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med adgangskravene. Desuden ansøgere der efter en individuel kompetencevurdering vurderes at have realkompetencer, der svarer til adgangskravene.

Realkompetencevurdering

Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Så bør du overveje at få lavet en realkompetencevurdering.

Realkompetencer er den viden, de færdigheder og de kompetencer, du på forskellig vis har erhvervet uden for det officielle uddannelsessystem, og hvis du får anerkendt disse kompetencer, får du et bevis.

Læs om realkompetencevurdering

Afmeldingsbetingelser

Eventuel afmelding til uddannelsen kan ske gebyrfrit indtil 14 dage før undervisningsstart. Sker afmelding herefter og frem til uddannelsesstart, bliver du faktureret DKK 500,- i afmeldegebyr. Afmelder du dig efter uddannelsesstart, faktureres det fulde beløb.

Ved dokumenteret sygdom,­ afslag på Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) eller afslag fra a-kasse/jobcenter, ­kan afmelding ske gebyrfrit helt op til første undervisningsdag.

Kontakt

  • Charlotte Bøgel Hald
    Charlotte Bøgel Hald
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser daghold
  • Gitte Valentin Sørensen
    Gitte Valentin Sørensen
    Uddannelseskoordinator og administrativ leder. Akademi- og diplomuddannelser
  • Jane Boysen Damgaard
    Jane Boysen Damgaard
    Uddannelseskoordinator. Diplomuddannelser og Akademiuddannelser
  • Lene Albæk Jensen
    Lene Albæk Jensen
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser & aftenhold

Undervisere

  • Jeannette Refstrup
    Jeannette Refstrup
    PR- og kommunikationsrådgiver hos Strup & Strup. Underviser i kommunikation og e-mail marketing.
  • Henrik Væver
    Henrik Væver
    Selvstændig konsulent. Underviser i Kommunikation i praksis og Strategisk kommunikation.
  • Torben Lindberg
    Torben Lindberg
    Underviser i Strategisk kommunikation
Merete Engel
- Jeg vil have papir på det, jeg kan, og derfor tog jeg en kommunikationsuddannelse. Nu har jeg øget min markedsværdi.
Merete Engel
Udviklingskonsulent, Jyske Bank