Til virksomheder

Få en praktikant

Forventninger til virksomheder

Private og offentlige virksomheder med opgaver inden for IBAs fagområder kan deltage i samarbejdet omkring et praktikforløb.

Der er 2 vigtige forudsætninger for at kunne fungere som praktikvirksomhed:

  • Relevante opgaver, der giver den studerende faglig og personlig læring.
  • Ressourcer til ledelse og faglig sparring af den studerende.

Fakta

  • Uddannelsernes praktikperioder ligger i henholdsvis forårs- og efterårssemesteret.
  • Praktikperioden er 12 uger med en 37 timers arbejdsuge for alle uddannelser med undtagelse af finansbachelor og IT-arkitektur uddannelserne, hvor praktikperioden er 20 uger.

Læs mere om praktikperioden >>

Nedenfor kan du se hvilken type fag, kompetencer og opgaver der er fordelt på uddannelserne

PBA i Webudvikling

Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:

  • Webdesign og -udvikling
  • UX design og usability
  • Søgemaskineoptimering
  • Udvikling af databaser og dataintegration med tredjepart
  • Projektledelse
  • Opdatering af CMS og / eller E-commerce systemer.

De studerende er  forberedt  på  arbejdsmarkedet  med  en  række  af  de  mest  relevante  teknologier,  udviklingsmetoder og systemer, f.eks. versionsstyring, package management, issue tracking, CMS og E-commerce systemer, samt projektledelses metoder og værktøjer.

PBA i Finans

På uddannelsen har de studerende en lang række fag, der ruster dem til arbejdet i den finansielle sektor eller i en økonomiafdeling/revision:

  • Erhvervsøkonomi og økonomistyring
  • Erhvervsjura og skatteret
  • Samfundsøkonomi, statistik og metode
  • Salg, kommunikation, organisation og markedsføring
  • Internationale kapitalmarkeder
  • Projektledelse
  • Privatøkonomisk rådgivning
  • Brancherelaterede studieretningsfag.

De studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:

  • Betjening og servicering af kunder på det finansielle marked
  • Ejendomshandel
  • Ejendomsadministration
  • Økonomiske analyser og revision
  • Økonomistyring.
PBA i international handel og markedsføring

På uddannelsen kommer den studerende omkring en række kerneområder, der ruster dem til et job i erhvervslivet:

  • Virksomhedens strategiske grundlag
  • Kunden som udgangspunkt
  • Branche og konkurrenter
  • Salgsledelse og virksomhedens salgsudvikling.

Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:

  • Strategisk arbejde med virksomheder, marketing, innovation og forretningsudvikling
  • Udarbejde marketingstrategier
  • Branche- og markedsanalyser - herunder benchmarking
  • Branding
  • Arbejde med virksomhedens kundegrundlag og strategier
  • Planlægge og udføre forskellige salgsaktiviteter
  • Assistere ved salgsaktiviteter og salgsmateriale
  • Planlægge og tilrettelægge messer, møder og events
  • Arbejde med projektplanlægning
  • Anvende ideer og seneste viden inden for uddannelsens fagområder samt en række opgaver inden for salgsledelse og marketing.
PBA i E-handel

Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:

  • Bygge en webshop, drifte og optimere shoppen
  • Optimere på indsatser ud fra en kunderejseanalyse
  • Udarbejde diverse former for content
  • Arbejde med search (SEO/SEM) i form af søgeordsanalyser, linkbulding, teknisk SEO, kampagneopsætning og optimering
  • Opsætte e-mail marketing kampagner, automations m.m.
  • Arbejde med organisk og paid trafik på diverse sociale medie kanaler
  • Arbejde med datakilder og analyse samt opsætte dashboards
PBA i Industriel 3D-print

Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:

  • Produktudvikle prototyper
  • Teste prototyper
  • Produktoptimering af prototyper
  • Printe 3D dele
  • Arbejde med AM-teknologier og som produktionsmetode
  • Arbejde med scanningsmetodik, CAD og reverse engineering
  • Har en grundlæggende viden om plast og metaller (karakteristika, fremstillings- og bearbejdelsesmetoder)
  • Arbejde med fokus på performance forskelle mellem emner fremstillet ved AM og traditionelle metoder
PBA i It-arkitektur

Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:

  • Udvikle applikationer
  • Projektstyring
  • Udarbejde forretningsanalyser
  • Arbejde med brugerinddragelse
  • Udarbejde strategiske og digitale løsninger
  • Program- og systemudvikling
  • Arbejde med databasedesign, datamodellering og dataudveksling
Entreprenørskab og design

På uddannelsen har de studerende en lang række fag, der ruster dem til et job i erhvervslivet:

  • Designproces, -forståelse og –formgivning
  • Innovation
  • Virksomhedsøkonomi og forretningsplan
  • Kultur og trends
  • Kommunikation og markedsføring
  • Organisation, projektstyring og ledelse.

Studerende kan eksempelvis løse opgaver inden for:

  • Produkt- og forretningsudvikling
  • Markedsføring og sociale medier
  • Planlægning og gennemførelse af messer og events
  • Projektkoordinering
  • Planlægning og gennemførelse af design- og logistikprocesser
  • Udvikling af koncepter inden for identitet og visuelle løsninger
  • Mindre grafiske opgaver.
Financial controller

På uddannelsen  har  de  studerende  en  lang  række  fag,  der ruster dem til arbejdet i den finansielle sektor eller i en økonomiafdeling/revision:

  • Erhvervsøkonomi
  • Erhvervsjura
  • Samfundsøkonomi, data og metode
  • Virksomhedens strategiske styring
  • Økonomi (eksternt regnskab, økonomistyring og skatte- og momsret)
  • Kommunikation, rådgivning og salg
  • Controlling og revision.

Det gør de studerende i stand til at løse opgaver inden for f.eks.:

  • Bogføring
  • Afstemning
  • Udarbejdelse af perioderegnskab
  • Kalkulationer
  • Interne økonomiske analyser.
Finansøkonom

På uddannelsen har de studerende en lang række fag, der ruster dem til arbejdet i den finansielle sektor eller i en økonomiafdeling/revision:

  • Erhvervsøkonomi
  • Samfundsøkonomi
  • Statistik
  • Erhvervsjura
  • Økonomisk metode
  • Brancherelaterede studieretningsfag
  • Kommunikations fag.

Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:

  • Betjening og servicering af kunder på det finansielle marked
  • Ejendomshandel
  • Ejendomsadministration
  • Økonomiske analyser.
Markedsføringsøkonom

På uddannelsen har de studerende en lang række kerneområder, der ruster dem til et job i erhvervslivet:

  • International markedsføring
  • Økonomi
  • Salg og markedskommunikation
  • Organisation og Supply Chain Management
  • Erhvervsret.

Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:

  • Salgs- og markedsanalyser
  • Planlægning og gennemførelse af salg- og markedsføringskampagner
  • Kunde- og medarbejdertilfredshedsundersøgelser
  • Branche og konkurrentanalyser
  • Udvikling af markedsføringsstrategier og markedsføringsmateriale
  • Kommunikation
  • Udarbejdelse af salgs- og kundemateriale
  • Planlægning af salgsmøder og messer
  • Indsamling og opfølgning på kunde og markeds-informationer: ind- og udland.
Multimediedesigner

På uddannelsen har de studerende en lang række fag, der ruster dem til et job i erhvervslivet:

  • Brugergrænsefladeudvikling
  • Brugeroplevelser
  • Indholdsproduktion
  • Forretning
  • Teknologi.

Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:

  • Digital markedsføring
  • Udvikling af hjemmesider i HTML, CSS og Javascript
  • Grafisk arbejde i en digital kontekst, f.eks. banner-reklame eller videoproduktioner
  • Håndtering af Sociale medier.
Produktionsteknolog

På uddannelsen har de studerende en lang række fag, der ruster dem til et job i erhvervslivet:

  • Produktudvikling
  • Konstruktion
  • Teknisk dokumentation
  • Materialer og fremstillingsprocesser
  • Produktionsteknik
  • Automatisering
  • Virksomhedsteknik.

Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:

  • Konstruktionsberegning og konstruktion af nyt produktionsudstyr
  • Teknisk indkøb og maskindirektiv / CE-mærkning
  • Drift og produktionsoptimering
  • Robot-programmering / implementering
  • Introduktion af 3D printer til virksomhederne
  • Layout ændring af eksisterende produktionsudstyr
  • Ordrestyring, flow
  • Lageroptimering
  • Kvalitetsopgaver / opfølgning
  • Lean projekter
  • Dataopsamling og analyse (Excel).

5 tips til god ledelse af praktikanten:

  • Start med en grundig forventningsafstemning inden praktikken og vær konkret omkring opgaver, mødetider og andre spilleregler
  • Lav en plan for onboarding, så praktikanten får en god introduktion til virksomheden
  • Planlæg regelmæssige møder, f.eks. en gang om ugen, hvor I kan gøre status over praktikken og give feedback.
  • Sørg for ”go-to” personer, hvis du ikke selv er tilgængelig
  • Tænk på praktikanten som én af medarbejderne (under uddannelse)