Til virksomheder
Få en praktikant
Forventninger til virksomheder
Private og offentlige virksomheder med opgaver inden for IBAs fagområder kan deltage i samarbejdet omkring et praktikforløb.
Der er 2 vigtige forudsætninger for at kunne fungere som praktikvirksomhed:
- Relevante opgaver, der giver den studerende faglig og personlig læring.
- Ressourcer til ledelse og faglig sparring af den studerende.
Fakta
- Uddannelsernes praktikperioder ligger i henholdsvis forårs- og efterårssemesteret.
- Praktikperioden er 12 uger med en 37 timers arbejdsuge for alle uddannelser med undtagelse af finansbachelor og IT-arkitektur uddannelserne, hvor praktikperioden er 20 uger.
Nedenfor kan du se hvilken type fag, kompetencer og opgaver der er fordelt på uddannelserne
Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:
De studerende er forberedt på arbejdsmarkedet med en række af de mest relevante teknologier, udviklingsmetoder og systemer, f.eks. versionsstyring, package management, issue tracking, CMS og E-commerce systemer, samt projektledelses metoder og værktøjer. |
På uddannelsen har de studerende en lang række fag, der ruster dem til arbejdet i den finansielle sektor eller i en økonomiafdeling/revision:
De studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:
|
På uddannelsen kommer den studerende omkring en række kerneområder, der ruster dem til et job i erhvervslivet:
Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:
|
Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:
- Bygge en webshop, drifte og optimere shoppen
- Optimere på indsatser ud fra en kunderejseanalyse
- Udarbejde diverse former for content
- Arbejde med search (SEO/SEM) i form af søgeordsanalyser, linkbulding, teknisk SEO, kampagneopsætning og optimering
- Opsætte e-mail marketing kampagner, automations m.m.
- Arbejde med organisk og paid trafik på diverse sociale medie kanaler
- Arbejde med datakilder og analyse samt opsætte dashboards
Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:
- Produktudvikle prototyper
- Teste prototyper
- Produktoptimering af prototyper
- Printe 3D dele
- Arbejde med AM-teknologier og som produktionsmetode
- Arbejde med scanningsmetodik, CAD og reverse engineering
- Har en grundlæggende viden om plast og metaller (karakteristika, fremstillings- og bearbejdelsesmetoder)
- Arbejde med fokus på performance forskelle mellem emner fremstillet ved AM og traditionelle metoder
Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:
- Udvikle applikationer
- Projektstyring
- Udarbejde forretningsanalyser
- Arbejde med brugerinddragelse
- Udarbejde strategiske og digitale løsninger
- Program- og systemudvikling
- Arbejde med databasedesign, datamodellering og dataudveksling
På uddannelsen har de studerende en lang række fag, der ruster dem til et job i erhvervslivet:
- Designproces, -forståelse og –formgivning
- Innovation
- Virksomhedsøkonomi og forretningsplan
- Kultur og trends
- Kommunikation og markedsføring
- Organisation, projektstyring og ledelse.
Studerende kan eksempelvis løse opgaver inden for:
- Produkt- og forretningsudvikling
- Markedsføring og sociale medier
- Planlægning og gennemførelse af messer og events
- Projektkoordinering
- Planlægning og gennemførelse af design- og logistikprocesser
- Udvikling af koncepter inden for identitet og visuelle løsninger
- Mindre grafiske opgaver.
På uddannelsen har de studerende en lang række fag, der ruster dem til arbejdet i den finansielle sektor eller i en økonomiafdeling/revision:
- Erhvervsøkonomi
- Erhvervsjura
- Samfundsøkonomi, data og metode
- Virksomhedens strategiske styring
- Økonomi (eksternt regnskab, økonomistyring og skatte- og momsret)
- Kommunikation, rådgivning og salg
- Controlling og revision.
Det gør de studerende i stand til at løse opgaver inden for f.eks.:
- Bogføring
- Afstemning
- Udarbejdelse af perioderegnskab
- Kalkulationer
- Interne økonomiske analyser.
På uddannelsen har de studerende en lang række fag, der ruster dem til arbejdet i den finansielle sektor eller i en økonomiafdeling/revision:
- Erhvervsøkonomi
- Samfundsøkonomi
- Statistik
- Erhvervsjura
- Økonomisk metode
- Brancherelaterede studieretningsfag
- Kommunikations fag.
Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:
- Betjening og servicering af kunder på det finansielle marked
- Ejendomshandel
- Ejendomsadministration
- Økonomiske analyser.
På uddannelsen har de studerende en lang række kerneområder, der ruster dem til et job i erhvervslivet:
- International markedsføring
- Økonomi
- Salg og markedskommunikation
- Organisation og Supply Chain Management
- Erhvervsret.
Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:
- Salgs- og markedsanalyser
- Planlægning og gennemførelse af salg- og markedsføringskampagner
- Kunde- og medarbejdertilfredshedsundersøgelser
- Branche og konkurrentanalyser
- Udvikling af markedsføringsstrategier og markedsføringsmateriale
- Kommunikation
- Udarbejdelse af salgs- og kundemateriale
- Planlægning af salgsmøder og messer
- Indsamling og opfølgning på kunde og markeds-informationer: ind- og udland.
På uddannelsen har de studerende en lang række fag, der ruster dem til et job i erhvervslivet:
- Brugergrænsefladeudvikling
- Brugeroplevelser
- Indholdsproduktion
- Forretning
- Teknologi.
Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:
- Digital markedsføring
- Udvikling af hjemmesider i HTML, CSS og Javascript
- Grafisk arbejde i en digital kontekst, f.eks. banner-reklame eller videoproduktioner
- Håndtering af Sociale medier.
På uddannelsen har de studerende en lang række fag, der ruster dem til et job i erhvervslivet:
- Produktudvikling
- Konstruktion
- Teknisk dokumentation
- Materialer og fremstillingsprocesser
- Produktionsteknik
- Automatisering
- Virksomhedsteknik.
Studerende kan f.eks. løse opgaver inden for:
- Konstruktionsberegning og konstruktion af nyt produktionsudstyr
- Teknisk indkøb og maskindirektiv / CE-mærkning
- Drift og produktionsoptimering
- Robot-programmering / implementering
- Introduktion af 3D printer til virksomhederne
- Layout ændring af eksisterende produktionsudstyr
- Ordrestyring, flow
- Lageroptimering
- Kvalitetsopgaver / opfølgning
- Lean projekter
- Dataopsamling og analyse (Excel).
5 tips til god ledelse af praktikanten:
- Start med en grundig forventningsafstemning inden praktikken og vær konkret omkring opgaver, mødetider og andre spilleregler
- Lav en plan for onboarding, så praktikanten får en god introduktion til virksomheden
- Planlæg regelmæssige møder, f.eks. en gang om ugen, hvor I kan gøre status over praktikken og give feedback.
- Sørg for ”go-to” personer, hvis du ikke selv er tilgængelig
- Tænk på praktikanten som én af medarbejderne (under uddannelse)