Årets IBA Praktik: Stine var i finalen med Autohuset Vestergaard

Når man som webudvikler kommer ud i praktik hos et stort autohus, forventer man nok ikke lige at blive smurt ind i olie som noget af det første. Men det var netop, hvad den 25-årige Stine Hummelgaard blev.

For da hun i forbindelse med sin uddannelse på IBA Erhvervsakademi Kolding skulle ud i tre måneders praktik hos Autohuset Vestergaard, blev hun sat til at følge forskellige kolleger en hel arbejdsdag ad gangen. 

Finalisterne i Årets IBA Praktik 2018

Foruden Stine var følgende fire finalister:

Læs mere om konkurrencen Årets IBA Praktik 2018 >>

Stine Hummelgaard

  • 25 år og vokset op i Ejby på Fyn.
  • Bor i et byhus i Middelfart sammen med sin kæreste.
  • Uddannet Professionsbachelor i webudvikling fra IBA i januar 2018.
  • Ansat hos sit praktiksted Autohuset Vestergaard som Digital Koordinator.

Læs mere om Stines uddannelse i Webudvikling >>

Autohuset Vestergaard

  • Har 11 afdelinger lige fra Hillerød til Horsens. Marketingafdelingen ligger i Kolding.
  • Autohuset Vestergaard sælger 11 forskellige bilmærker som nye biler og mange flere som brugte. Huset har sine egne værksteder.
  • Autohuset Vestergaard begyndte i 1983, med Hans Vestergaard (deraf navnet red.) og forretningspartner Pagh Sørensen.
  • I dag har Autohuset Vestergaard cirka 480 medarbejdere, og huset er dermed et af landets største bilkoncerner.

- Noget af det, jeg har været med til at optimere på websitet er inde på detaljesiderne, hvor vi præsenterer de enkelte biler. Her har vi hevet kontaktinformationerne længere op og gjort siderne mere brugervenlige. Ændringen i designet gør, at vi nu får en bedre placering på Google. 

Se og hør hvorfor Stine indstillede sit praktikophold til Årets IBA Praktik 2018

Stine kom hele vejen rundt

Stines nysgerrighed drev hende fremad, og hun hoppede hurtigt i kedeldragten. Så under kyndig vejledning fra en dygtig mekaniker, skiftede hun både pollenfilter, dæk og olie på en bil. Dagen efter var hun med til at sælge et par biler sammen med en sælger, og så gik det ellers videre til en hel dag på lageret.

Jo, den unge tekniknørd Stine fik både olie og skidt under neglene, før hun kunne sætte sig bag tasterne i marketingafdelingen.

- Jeg var lidt skeptisk over det introduktionsforløb til at begynde med, men det var virkelig en fed oplevelse. Det gav så meget mening hurtigt at finde ud af, hvordan huset fungerer, fortæller Stine, som herefter følte sig godt integreret i Autohuset Vestergaard.

- Autohuset skal vinde konkurrencen Årets IBA Praktik, fordi de er super dygtige til at have praktikanter og til at udvikle dem. Man bliver hurtigt en del af sit team og kan bidrage med noget, siger Stine.

Stine har den rette arbejdsmoral

Og det skulle vise sig at være en langtidsholdbar investering, for allerede da Stine havde været i praktik i en måned, blev hun tilbudt et fast job som digital koordinator.

- Stine, hun hang bare fast. Hun rendte ikke ud af døren, bare fordi klokken blev 16. Hun har det, man med et gammeldags ord kalder ”arbejdsmoral”. Jeg har ikke set det før i så udstrakt grad, som ved hende, beskriver Anders Duelund, som er digital chef i autohuset. Han fortsætter:
- Man kan lægge alle opgaver ved Stine. Selv om det er noget, hun aldrig har prøvet før, så går hun i gang med at løse opgaven. Hun har hele tiden den indstilling, at det skal hun nok finde ud af.

Selv anbefaler Stine andre praktikanter at gøre som hun - nemlig at smøge ærmerne op og begynde at løse opgaver, som gavner kollegerne:

- Jeg tror, at jeg fik jobbet, fordi jeg hurtigt i min praktik, formåede at overtage nogle af de dagligdagsopgaver, som min praktikantvejleder sad med. Det gav ham mulighed for at kaste nye bolde op i luften og finde på flere opgaver.

- Der er bare aldrig noget med Stine. Der er ingen slinger i valsen ved hende. Hun har den rette indstilling og en god faglig viden, roser Anders Duelund, som er digital chef hos autohuset, hvor Stine nu er digital koordinator. 

Stine har læst sin web-uddannelse på engelsk på IBA Erhvervsakademi Kolding. Teorierne, hun lærte på uddannelsen, bruger hun i sit daglige arbejde hos autohuset. 

Websitet betyder alt

Stine har løst sine webopgaver ved at bruge teorier fra studiet. Både når det gælder SEO-optimering af websitet (for at blive bedre ven med Google red.), og når de enkelte elementer, skal præsenteres korrekt. 

- I modsætning til hos en bilforhandler i gamle dage, researcher nutidens bilkøbere så meget hjemmefra, at det er altafgørende, at bilhusets website er opdateret og let at finde rundt på. Og så skal de rigtige info være placeret lige dér, hvor en kunde har brug for dem, fortæller Stine, som på IBA specialiserede sig i netop front-end programmering.

Hun indrømmer gerne, at hun er en detalje pige, som har en fast holdning til, hvordan tingene skal se ud. Men det er særdeles brugbart i kampen om at komme ud med de rigtige budskaber.

Stine indstillede Autohuset Vestergaard til konkurrencen Årets IBA Praktik 2018 og var blandt de 5 bedste. Derfor skulle hun præsentere sit praktikophold for en dommerjury på IBA. Det klarede hun til UG, for Stine vandt IBAs konkurrence og gik videre til landsfinalen i LEGO House, hvor hun fik en flot 2. plads.

Stine kan klart anbefale andre at tage webuddannelsen på IBA. Især synes hun måden man kobler teori og praksis på, er givende. Her løser de studerende ofte opgaver for erhvervslivet undervejs på studiet.  

Læs historierne om de andre fire finalister:

Kontakt

Stine Hummelgaard
- En ting som jeg synes har været rigtig positiv fra uddannelsen er den måde man kobler teori og praksis på. At man først lærer teorien, og så får man også lov til at udføre den i praksis.
Stine Hummelgaard
Uddannet professionsbachelor i webudvikling i januar 2018