Praktikopholdet har afgørende betydning for den studerende
Praktikken får betydning for, hvordan du klarer dig, vurderer danske Steiness
Den succesfulde forretningsmand i USA, Kenneth Steiness (foto), læste i 90’erne markedsføringsøkonomi på IBA. Han har siden gjort karriere i udlandet. Men det var praktikken, der i første omgang fik ham ud af Danmark og afsted til en praktikvirksomhed i England.
- Der er noget særligt over at komme ud fra klasselokalet tidligt i sin uddannelse og se, hvordan en rigtig virksomhed fungerer. Det, at skulle bruge sin teori fra uddannelsen, og samtidig lære at styre sin egen arbejdstid, er lærerigt. Og så oven i oplevelsen med, at det er i et fremmed land. Det er stort, husker den 43-årige Kenneth Steiness.
Den vigtige praktik
Med Årets IBA Praktik sætter vi fokus på praktikopholdets store betydning for den studerendes uddannelse på IBA.
Hvert skoleår er cirka 500 studerende ude i praktik i minimum tre måneder som en afsluttende del af deres uddannelse.
Årets IBA Praktik uddeles for første gang i 2016 men vil fremover blive uddelt hvert forår.
Læs mere om Årets IBA Praktik
Grundlagde eget firma
Kåret af Microsoft
Portrætteret i Jyllands-Posten
En aftale er en aftale
Selv var Kenneth nemlig rigtig glad for sit skoleforløb i Danmark, hvor han voksede op i Fredericia og læste på IBA. Han har siden selv haft 8-10 praktikanter fra IBA i praktik på sine arbejdspladser – både i England, Canada og nu USA.
For han synes bestemt, at vi danskere har meget at byde på, når vi sammenligner os med for eksempel amerikanerne.
- Vi har et godt skolesystem, som sikrer, at vi får en solid bund af almen viden. Vi ved noget om, hvordan verden hænger sammen og har samtidig let ved at samarbejde med andre.
Langt de fleste af de danskere, som Kenneth kender i USA har succes med det, de gør. Ikke mindst på grund af deres store ”drive”, fortæller Kenneth.
Og så skiller vi danskere os positivt ud med vores håndtryk, synes han. For os er en aftale en aftale – og det forsegler vi med et håndtryk, hvor vi kigger hinanden i øjnene.
Den adfærd er noget, som Kenneths kunder sætter stor pris på:
- Vi får ofte at vide, at folk gør forretninger med vores firma fordi ”we keep our promises”, siger han.
Kenneth tør
En af Kenneths undervisere tilbage i 90’erne på uddannelsen til markedsføringsøkonom var Associate Dean på IBA, Ian Charles. Ian husker tydeligt Kenneth og har med stor glæde fulgt hans succes i udlandet:
- Kenneth er eksemplet på, at "den, der vover, vinder”. Han er en dygtig dansker i det amerikanske og benytter enhver lejlighed til at fortælle, hvor meget hans opvækst og uddannelse har betydet for hans senere succes i udlandet. Ham er vi meget stolte af.
Læs om uddannelsen til markedsføringsøkonom
12-04-2016 |