Klar dig i konkurrencen – skift til en digital forretningsmodel

Digital omlægning – er det virkelig nødvendigt?

Ja, for danske virksomheder bliver presset globalt og teknologisk. Skal din virksomhed klare sig i konkurrencen, er det afgørende at blive en aktiv digital spiller. Men hvad er en digital forretningsmodel egentlig – og hvordan kan overgangen fra analog til digital finde sted?

Det kan du få mere viden om den 30. april, når IBA og Forskningens Døgn slår dørene op for alle, der er interesserede i lære mere om digitale forretningsmodeller.

Der er ingen hold i øjeblikket.

Giv mig besked, når jeg kan tilmelde mig næste hold

Fornavn

Efternavn

Email

Tlf:

Gik du glip af det? Her får du oplæggene fra dagen:

Dagen byder på oplæg og workshops, hvor du med aktuel forskning, dugfriske erhvervscases, nyeste tendenser og hands-on-eksempler kan finde inspiration til en digital omlægning – eller til nye tiltag i din eksisterende strategi.

I løbet af dagen vil du få input fra både forskere, undervisere og studerende ved akademiet samt fra tre lokale virksomheder med speciale i digitale forretningsmodeller og markedsføring.

Program (flere detaljer længere nede)

9.00-10.30 
Lokale 255 (auditoriet)    

Digitale forretningsmodeller 1 – koncepter og forudgående strategiske overvejelser v/ Teknologisk Institut.


10.30-12.05

Demonstrationer og workshops om digitale teknologier og løsninger, som kan skabe værdi i din digitale forretningsmodel

Lokale 255: Millenium-generationens brug af planter på Instagram v/ adjunkt Line Ottosen, IBA

Lokale 253: Samarbejde og innovation via vidensdelingssystemer v/ Frank Helbo Christensen, Zispa

Lokale 210: Simulering med virtual reality som værktøj v/ Christian Møller Bengstrøm, studerende ved IBA

Lokale 256: Social media marketing – understøt kunderejsen og få mere salg på de sociale medier v/ Marcus Møberg, ASENTO

Lokale 202: Strategisk anvendelse af data – skab værdi med mål- og e-handels-sporing v/ Klaus Wrensted Jensen, s360

 

12.05-12.15
Lokale 255 (auditoriet)

Fælles opsummering af workshops
 

12.15-12.45   
Lokale 255 (auditoriet)

Frokost og netværk


12.45-14.20
Lokale 255 (auditoriet)

Digitale forretningsmodeller 2: Rejsen fra analog til digital forretningsmodel i en lokal virksomhed v/ Teknologisk Institut.
 

14.20-14.25
Lokale 255 (auditoriet)

Tak for i dag og evaluering af dagen

Du kan deltage i hele programmet eller i dele af det – og det er ganske gratis.

Hvis du vil høre foredragene fra Teknologisk Institut, er tilmelding dog nødvendig (pga. lokale). Brug knappen til højre for at tilmelde dig.

Vi glæder os til at se dig.

Psssst. Du kan se flere detaljer om foredrag, workshops og demonstrationer nedenfor.

Detaljeret program

Digitale forretningsmodeller 1 – koncepter og forudgående strategiske overvejelser

Lokale: 255 (auditoriet)

Foredrag og efterfølgende diskussion om de strategiske overvejelser, du bør gøre dig, før du går i gang med at udvikle en digital omlægning.

v/ Michael Anker Guldager fra Teknologisk Institut samt projektdeltagere fra Aarhus Universitet og Aarhus Maskinmesterskole.

 

Virksomhederne ASENTO; Zispa og s360 samt undervisere og studerende ved IBA

Workshops om og demonstrationer af digitale teknologier og løsninger, som kan skabe værdi i din digitale forretningsmodel.

 

Millenium-generationens brug af planter på Instagram v/ adjunkt Line Ottosen, IBA

Lokale: 255

Adjunkt Line Ottosen fra IBA, vil med udgangspunkt i sit eget forskningsprojekt vise, hvordan millenniumsgenerationen udstiller deres brug af planter på Instagram, og hvordan de kommunikerer om planter på Instagram. Analysen er udarbejdet i samarbejde med en brancheorganisation inden for plantesektoren og danner baggrund for dennes værdiskabende aktiviteter over for organisationens medlemmer. Plantesektoren kan bruge analysens resultater som grundlag for en veltilrettelagt markedskommunikation til potteplante-interesserede i millenniumsegmentet. Projektet er indstillet som et blandt fem projektet til årets Forskning, udvikling og innovation (FUI) projekt i sektoren af danske erhvervsakademier. Ud fra den viden, Line har erhvervet, vil hun demonstrere, hvordan Instagram kan bruges til dataopsamling og i kommunikationen med kunder.

 

Samarbejde og innovation via vidensdelingssystemer v/ Frank Helbo Christensen, Zispa

Lokale: 253

Zispa demonstrerer, hvordan du ved hjælp af et vidensdelingssystem kan øge effektiviteten i dine projekter og andre inter- eller ekstraorganisatoriske samarbejder. Et vidensdelingssystem gør det nemt at tilgå informationer og få alle interne og eksterne processer til at (sam-)arbejde som én enhed.

Du kan interagere live med Zispas APP og Target Board og derigennem få følelsen af at være digitalt med i et projekt og dele viden.

 

Simulering med virtual reality som værktøj v/ Christian Møller Bengstrøm, studerende ved IBA

Lokale: 210

IBA-studerende Christian Møller Bengstrøm færdiggjorde sin uddannelse til Multimediedesigner i sommeren 2018 og læser aktuelt til Professionsbachelor i Webudvikling. Christian har i samarbejde med Legetøjsmuseet udviklet en applikation (app) til museer, som ved hjælp af en 360 graders fotooptagelse kan præsentere en genstand for publikum på en video på museets hjemmeside. Mød Christian i hans fototelt og oplev, hvordan virtual reality kan skabe værdi i interaktionen med virksomhedens kunder.

 

Social media marketing – understøt kunderejsen og få mere salg på de sociale medier v/ Marcus Møberg, ASENTO

Lokale: 256

Udnytter du det fulde potentiale af at være på sociale medier med din virksomhed? Sociale medier er ikke kun til kommunikation og branding, men kan bruges aktivt til at øge dit salg. Marcus Møberg fra ASENTO har masser af praktisk erfaring med, hvordan man får større interaktion på sit SoMe-indhold. Marcus Møberg vil demonstrere, hvordan virksomheder kan opbygge en markedsføringsstrategi, der understøtter kunderejsen og skaber mere salg på de sociale medier.

 

Strategisk anvendelse af data – skab værdi med mål- og e-handels-sporing v/ Klaus Wrensted Jensen, s360

Lokale: 202

Med målsporing og e-handelsdata kan du få værdifuld viden om dit websites besøgende og om, hvor din omsætning kommer fra. Det skaber et solidt udgangspunkt for at optimere websitet, så flere af dine besøgende kan blive til betalende kunder. Du kan også indsamle værdifulde data om interessen for dine produkter, services eller andre ydelser, så du senere kan henvende dig til kunden, f.eks. i et nyhedsbrev, og derved gøre en potentiel kunde til en betalende kunde.

s360 har stor praktisk erfaring og know-how om digitale forretningsmodeller. Virksomheden har desuden vundet flere entreprenør- og gazellepriser.

 

Digitale forretningsmodeller 2: Rejsen fra analog til digital forretningsmodel i en lokal virksomhed

Lokale: 255 (auditoriet)

Michael Anker Guldager fra Teknologisk Institut og projektdeltagere fra Aarhus Universitet og Aarhus Maskinmesterskole fortæller, hvordan en konkret produktionsvirksomhed er gået fra en analog til en digital forretningsmodel. Gennem casen og virksomhedens refleksioner over skiftet vil du få inspiration til værktøjer og metoder, som du kan bruge i din egen virksomheds digitale transformation.