Risto er Web marketing manager: - Folk skal få øje på, at du har et godt produkt

- Selvfølgelig er det vigtigt at have et godt produkt eller service. Men det er lige så vigtigt, at folk også får øje på det. Det er man simpelthen nødt til at have styr på.

Så enkelt kan det siges. Og det er lige, hvad Risto Paananen gør, når han skal begrunde, hvorfor han valgte at supplere sit CV med akademiuddannelsen som Web marketing manager. På studiet hos IBA Erhvervsakademi Kolding er det nemlig øget digital opmærksomhed, der står og blinker på bundlinjen.

Risto er ansat hos Astra, som er det nationale naturfagscenter med adresser i København, Vejle og Sorø. Her har man ikke blot et interessant produkt, man har også et overordentligt vigtigt produkt.

Web marketing manager

Hvorfor skal du vælge at læse Web Marketing Manager på IBA?

  • Du får en bred viden om digital markedsføring (SEO, email markedsføring, sociale medier, digital annoncering, Google Analytics
     
  • Vores undervisere er specialister inden for deres felt.
     
  • Vi arbejder med praktiske opgaver fra jeres hverdag, så I kan tage dem hjem og bruge dem direkte i arbejdet
     
  • På IBA har vi mange års erfaring med uddannelsen. Vi udvikler os hele tiden, så undervisningen altid er aktuel i forhold til den nyeste udvikling.
     
  • Uddannelsen afsluttes med en eksamen. Her får du mulighed for at kombinere den lærte teori med et praktisk eksempel fra din egen hverdag.

Læs mere om uddannelsen her ->>

Foto af Risto Paananen

- IBA i Kolding har nogle ufattelig fine rammer – lige fra undervisningslokalerne til kantinen - så det er på mange måder en opløftende oplevelse at komme her for at få efter- og videreuddannelse, fortæller Risto Paananen, som arbejder i nabobyen Vejle, hvor Astra har sit jyske domicil.

Naturfagscentret bugner nemlig af undervisningsmateriale, der skal understøtte og inspirere landets mange lærere. Materialet skal hjælpe med at vække elevernes nysgerrighed på atomer, insekter, bæredygtighed, vindenergi, bioteknologi - og alt muligt andet, der er vigtige for både planeten og et moderne samfund. Målet er, at flere unge vælger en naturvidenskabelig uddannelse og karriere.

Derfor er det afgørende for Risto, at lærerne på både grundskoler og ungdomsuddannelser har Astra med i deres mentale skoletaske. Som UX designer og webudvikler har han nemlig ansvaret for, at den digitale formidling af Astras viden og aktiviteter sker på en overskuelig, inspirerende og relevant måde.

- Vi har 10 hjemmesider for alle vores subbrands, som alle har tusinder af underliggende sider, så der er smidt virkelig mange kroge ud i vandet. Men hvis vi skal have det fulde udbytte af vores produkt og service, så er det vigtigt, at det hele rent teknisk er sat rigtigt op, og at brugerne oplever indholdet som spiseligt, fortæller han.

Undervisere med rod i "real life"

Derfor valgte han at tage en akademiuddannelse med fokus på den gode digitale brugeroplevelse. Og som hjælper med at skabe synlighed derude på det uendelige, digitale ocean, vi kalder World Wide Web.

Risto har i forvejen en uddannelse som multimediedesigner, og så har han taget en top-up inden for webudvikling. Det er disse to studier, der nu er suppleret med et studie til Web marketing manager fra IBA. Det har givet ham en opdateret viden om temaer som blandt andet SEO, e-mail marketing, usability og Google Analytics. Alt sammen er nøglebegreber, hvis man arbejder med digital markedsføring.

Astras digitale tilstedeværelse er nu blevet mere strømlinet, og Risto oplever, at der er skabt større synergi mellem de forskellige platforme, som Astra befinder sig på.

- Studiet har givet mig et rigtig godt overblik over de redskaber, man skal bruge, når det gælder digital markedsføring. Og man kan tydeligt mærke, at underviserne har deres rod i ”real life”, så man får altså ikke kun fat i teorien, men også i praksis. De er rigtig gode til at dele ud af deres egne fif, som man selv kan afprøve bagefter. Så mange gange oplevede jeg, at man lige får lidt ekstra med sig hjem, siger Risto.

Fagligt samvær trækker op

Studiet foregår over otte undervisningsdage, og hertil kommer over 30 video-kurser, der indgår som en del af undervisningen.

- Man kan også finde mange forklarende videoer på Youtube, men ofte viser det sig, at videoerne er tre-fire år gamle, og så er der altså sket en del nyt i mellemtiden, når det gælder digital markedsføring. På IBA’s videoer er det den nyeste viden, man får præsenteret, siger Risto.

Også de faglige samvær med de medstuderende trækker op i regnestykket. Også selv om de kom fra vidt forskellige brancher i Ristos klasse.

- Det var faktisk en fordel, for det er inspirerende at dele erfaringer med de andre. Selv om vores brancher er meget forskellige, arbejder vi jo mod det samme mål om at blive bedre til at få vores budskab ud til modtagerne, fortæller han.

Blå bog

  • Risto Paananen bor i Vejle med sin familie.
  • Han er ansat hos Astra som UX designer og webudvikler. Astra er landets nationale naturfagscenter tilknyttet Børn- og Undervisningsministeriet. Det er en selvejende institution, som også har afdelinger i København og Sorø.
  • Risto er uddannet multimediedesigner, i 2013, og siden har han taget en top-up uddannelse i webudvikling.
  • På IBA har han taget en akademiuddannelse i Web marketing manager.

13/09/2022

Kontakt

Andreas Bach-Laursen
- Vi udvikler hele tiden på uddannelsen, så undervisningen er aktuel i forhold til de nyeste tendenser, når det gælder søgemaskine-optimering, e-mail marketing, sociale medier, digital annoncering og alle de andre emner, vi arbejder med undervejs.
Andreas Bach-Laursen
Uddannelsesleder