Rikke henter guldkorn og ny inspiration på SEOday
Hvordan finder dine kunder dig lettest muligt på Google?
Det spørgsmål er der rigtig mange virksomheder og organisationer, der gerne vil kende svaret på. Og derfor er det, at hundredvis hvert år søger til Kolding, når den årlige SEOday bliver afholdt.
SEOday 2023
SEOday
SEOday holdes for 8. år i træk af IBA og s360.
Hvor?
Konferencen er de fleste år holdt på Comwell Kolding og har trukket deltagere fra hele Danmark samt udlandet.
SEOday er den eneste konference i Danmark, som fokuserer 100 procent på SEO.
Læs om de tidligere SEOdays her
SEOday 2016
SEOday 2017
SEOday 2019
SEOday 2020
SEOday 2021
SEOday 2022

SEOday begynder med en fælles introduktion, men bagefter går Rikke Lawaetz Hald fra Ewii og de andre deltagere ud til de oplæg, som mest fanger deres interesse.
Konferencen er den største af sin art i landet, hvor fokus er på det utal af kunderejser, som begynder med en søgning på Google. SEOday arrangeres af IBA Erhvervsakademi Kolding i samarbejde med det digitale bureau s360 med kontor blandt andet i Kolding.
En af dem, som er med igen i år, er Rikke Lawaetz Hald, som er marketingkonsulent hos energiselskabet Ewii. De mange eksperter fra ind- og udland, som taler på SEOday, kommer med både viden og inspiration, som Rikke tager med sig hjem i virksomheden.
- For mig er SEOday en inspirationsdag. Og jeg tager konkrete guldkorn med hjem, som jeg også deler ud i virksomheden til de kolleger, som det er relevant for, siger hun.

Louise Dupont Drejer fra Solar af en af de 400 deltagere ved SEOday 2023. Konferencen blev afholdt første gang i 20156 og er vokset år for år.
Konferencen i Kolding tiltrækker folk fra hele landet. Medarbejdere som for eksempel har ansvar for en hjemmeside, arbejder med onlinesalg, eller rådgiver kunder om deres digitale strategi. Det handler i sidste ende om synlighed på nettet. Som digital marketingkonsulent arbejder Rikke løbende med trafikken og brugeroplevelsen på Ewiis hjemmeside og sociale medier.
- SEO er ret vigtig for os, for googlesøgninger skaber den primære trafik til vores hjemmeside, når kunderne søger efter et bestemt produkt, eller de har et problem, som de skal have løst, siger Rikke og føjer til:
- Når det gælder SEO, er vi nødt til at følge udviklingen, for der bliver hele tiden ændret i algoritmen, som betyder, at ens indhold enten bliver belønnet eller det modsatte af Google. Det kan både dreje sig om noget teknisk - som for eksempel billedstørrelser - eller det kan dreje sig om, at vi skal skrive vores indhold på en bestemt måde.
Vildt mange ideer
Også Louise Dupont Drejer er med på årets SEOday, ligesom hun har været før. Hun arbejder hos Solar i Vejen – men har netop fået nyt job internt. Fra at arbejde med Solar skolens website er hun nu rykket over i salgsorganisationen. Her skal hun udvikle flere SEO-venlige løsninger til websitet. Og netop derfor kommer hun på konferencen.
- Man får vildt mange nye ideer og indspark af at deltage på den her konference. Det er virkelig inspirerende for ens eget arbejde, siger Louise.
21/02/2023