Til dig der arbejder med digital markedsføring

Web marketing manager

Vil du gerne levere (endnu) bedre resultater med din digitale markedsføring?

Faget Web marketing manager giver dig den nyeste viden inden for online marketing, så du professionelt kan arbejde med at planlægge og gennemføre aktiviteter, der opbygger loyalitet og skaber salg.

På Web marketing manager får du et rigtig godt overblik over de forskellige digitale discipliner.

Du lærer, hvordan du skaber gode digitale brugeroplevelser og laver datadreven og automatiseret markedsføring, så du selv med et lille budget kan drive en meget effektiv markedsføring på nettet. 

Vi arbejder bl.a. med SEO, sociale medier, content marketing, relevant jura, usabilitytests, e-mail marketing og annoncering på sociale medier.

Web marketing manager er en del af akademiuddannelsen i Salg og markedsføring, men kan også læses som et selvstændigt fag.

DKK 9.300
Omfang: 10 ECTS
Undervisningsdage:
12/03 2024 kl. 09:00-15:15
13/03 2024 kl. 09:00-15:15
02/04 2024 kl. 09:00-15:15
03/04 2024 kl. 09:00-15:15
23/04 2024 kl. 09:00-15:15
24/04 2024 kl. 09:00-15:15
07/05 2024 kl. 09:00-15:15
08/05 2024 kl. 09:00-15:15
Eksamen: :
29. maj
Ansøgningsfrist: 27/02 2024
Tilmeld

Dérfor skal du læse uddannelsen Web marketing manager

Arbejder du med digital marketing og ønsker du, at få udvidet din viden omkring analyse, vurdering af markedspotentialet, udvikling af digitale markedsføringsstrategier, planlægning af konkrete digitale markedsføringsaktiviteter samt måling og optimering af den digitale markedsføring?

Så kan Web marketing manager uddannelsen lige være noget for dig.

  • Du får den nyeste viden inden for online marketing, så du professionelt kan arbejde med at planlægge og gennemføre aktiviteter, der opbygger loyalitet og skaber salg.
  • Du lærer, hvordan du skaber gode digitale brugeroplevelser og laver datadreven og automatiseret markedsføring, så du selv med et lille budget kan drive en meget effektiv markedsføring på nettet.
  • Du får en bred viden om digital markedsføring (SEO, email markedsføring, sociale medier, digital annoncering, Google Analytics, m.m.).
  • Vores undervisere er specialister inden for deres felt.
  • Vi arbejder med praktiske opgaver fra jeres hverdag, så I kan tage dem hjem og bruge dem direkte i arbejdet
  • På IBA har vi mange års erfaring med uddannnelsen. Vi udvikler os hele tiden, så undervisningen altid er aktuel i forhold til den nyeste udvikling.
  • Uddannelsen afsluttes med en eksamen. Her får du mulighed for at kombinere den lærte teori med et praktisk eksempel fra din hverdag. En af de helt klare fordele ved den afsluttende eksamen er, at du endnu engang kommer igennem pensum og får det omdannet til praksis. Derefter er du klar til implemtering.

Web marketing manager

For at kunne afspille videoer direkte her på siden, skal du acceptere marketing-cookies.

Du kan ændre dit cookie-samtykke her

Afspil i stedet videoen på YouTube (Åbner videoen på YouTube)

Hvem henvender Web marketing manager uddannelsen sig til?

Uddannelsen er for dig, der arbejder med virksomhedens digitale marketing til daglig. Du er måske marketingchef, marketingkoordinator, marketing manager, marketingkonsulent, marketingmedarbejder, webredaktør, social media manager, online marketing manager - eller måske arbejder du med at rådgive andre virksomheder om deres markedsføring.

Risto Paananen
- Selvfølgelig er det vigtigt at have et godt produkt eller service. Men det er lige så vigtigt, at folk også får øje på det. Det er man simpelthen nødt til at have styr på.
Risto Paananen
Har taget en akademiuddannelse i Web marketing manager.
Læs om Risto og hans uddannelsesrejse her

Sådan er Web Marketing Manager opbygget

På de otte uddannelsesdage får du en grundlæggende forståelse for begreber, modeller og værktøjer inden for digital markedsføring, så du kan forstå og tage del i analyse, planlægning og praktisk anvendelse af digital markedsføring.

Nedenfor kan du læse om de fagområder vi gennemgår gennem uddannelsen.

Dag 1: Digital Strategi og marketingplan

Her gennemgår vi det strategiske udgangspunkt og rammerne derfor. Du lærer at opsætte målsætninger og KPIér.

Dag 2: Content Marketing

Du får en grundig introduktion til content marketing og lærer at opsætte en content marketing strategi.

Dag 3: E-mail markedsføring

Du får en grundig introduktion til e-mail marketing, og hvordan du opbygger en mailingliste. Du får inspiration til hvordan du skriver e-mails, der bliver åbnet og læst. Bliv inspireret til hvordan du motiverer din læser - og hvordan du bliver god til at skabe godt indhold.

Dag 4: Sociale Medier I

Hvis du ikke forstår mennesker, forstår du ikke sociale medier

Dag 5: SEO

Du får en grundlæggende viden omkring SEO og søgeordsanalyse. 

Dag 6: Usability og konverteringsoptimering & Google Analytics

Du får effektive metoder til at øge konverteringen på din hjemmeside og din webshop. Du lærer om brugervenlighed på nettet og praktiske tests og analyse.
På dagen lærer du at opsætte og bruge Google Analytics. Du får en grundig introduktion til analyse-værktøjet og får viden omkring mulighederne.

Dag 7: Sociale Medier II

Du får en praktisk gennemgang af annoncesystemerne på primært Facebook og Instagram. 

Dag 8: PPC og Google Ads

Du får en grundig introduktion til PPC. Vi gennemgår principper, mulige kampagnestrukturer, søgeord og økonomi ved Google Ads. Og så lærer du trin for trin at opsætte dine første kampagner.

Skab værdi for dig selv og din arbejdsgiver

En uddannelse som Web Marketing Manager giver dig en bred vifte af digitale færdigheder, herunder indsigt i digitale strategier, SEO, sociale medier, e-mail marketing, usability, konverteringsoptimering, content marketing, annoncekampagner på Facebook og Google AdWords, internetjura samt brugen af Google Analytics til effektmåling.

Denne samlede viden giver dig viden og kompetencer til at deltage i tværfaglige teams, til selvstændigt at håndtere digitale marketingopgaver, til at udvikle digitale strategier og til at formidle digitale koncepter og resultater til forskellige målgrupper.

Helt kort opsummeret får du bl.a. viden og forståelse for disse discipliner inden for hele det digitale område, når du tager faget Web marketing manager:

  • Digitale strategier og markedsføringsplaner.
  • Søgemaskineoptimering (SEO).
  • Sociale medier.
  • E-mail marketing.
  • Usability og brugertests.
  • Konverteringsoptimering.
  • Content Marketing.
  • Facebook og Google AdWords annoncering.
  • Internetjura.
  • Google Analytics og effektmåling.

Hvilken værdi giver den digitale uddannelse min arbejdsgiver?

Når du står med dit eksamensbevis i hånden, så kan du derved:

  • Deltage i tværgående teams i forbindelse med virksomhedens arbejde med digital markedsføring.
  • Selvstændigt analysere, planlægge og gennemføre opgaver i forbindelse med virksomhedens digitale markedsføring.
  • Håndtere udvikling af den digitale strategi med udgangspunkt i virksomhedens situation og med inddragelse af relevante interessenter.
  • Formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller samt præsentere resultater til fagfæller, samarbejdspartnere og ikke-specialister. Dvs. du bliver også i stand til at formidle mål og resultater over for kollegaer, som til hverdag ikke arbejder med digitale marketingaktiviteter.

Som eksamensopgave på denne digitale marketing uddannelse udvikler du et praktisk produkt, der løser en aktuel problemstilling i virksomheden.

Peter Vedel Jakobsen
- Det gav mig det totale overblik over en digital marketingstrategi, og hvordan jeg bruger den i praksis. Nu har jeg endnu mere kvalificerede bud på den bedste tilgang, når der bliver kastet bolde op i luften hjemme i virksomheden.
Peter Vedel Jakobsen
Project- & Marketing Manager, NIM Brandboard

Vælg IBA, og få et specialiseret underviserteam i digital markedsføring

I faget Web marketing manager møder du en række undervisere, der til daglig arbejder professionelt inden for digital marketing og med digitale strategier. Det er folk, der arbejder med deres område til daglig og ved, hvad de taler om.

Det betyder, at du gennem hele forløbet får præsenteret den allernyeste viden krydret med konkrete og aktuelle cases.

Netop fordi mange af vores undervisere har fuldtidsjob ved siden af, kan det variere, hvem der underviser på hvilke hold.  

Men uanset - møder du er skarpt hold af undervisere inden for digital markedsføring.

Bliv Web Marketing Manager

For at kunne afspille videoer direkte her på siden, skal du acceptere marketing-cookies.

Du kan ændre dit cookie-samtykke her

Afspil i stedet videoen på YouTube (Åbner videoen på YouTube)

Ekstra bonus: Få adgang til 30 videokurser, når du læser Web marketing manager

På Web Marketing Manager har vi valgt at krydre den traditionelle fysiske undervisningsform med en række spændende videokurser. Som studerende får du adgang til GoLearn med videomateriale fra førende danske markeringeksperter, som supplement til undervisningen.

Nogle af video-kurserne fungerer som ”lektier”. Vi kræver altså, at du ser nogle bestemte videoer inden undervisningen, så vi kan diskutere indholdet på klassen.

Andre videoer bestemmer du selv, om du vil se, og du vælger frit dem, der er relevante for dit arbejde og din projektopgave.

På den måde kombinerer vi det bedste af to verdener:

Du får nem adgang til mere end 30 video-kurser, som du kan se, når det passer dig. Og samtidig har du ”virkelige” undervisere og en vejleder, som du kan spørge til råds og debattere indholdet med. Ikke mindst når det kommer til implementeringen i din egen markedsføring er det GULD værd!

Forskning viser, at vi opnår den bedste læring i en social kontekst - ikke ved envejskommunikation. Og derfor er kombinationen så genial.

Video-kurserne er en integreret del af uddannelsen og du skal derfor ikke betale ekstra for det. Du har adgang til videoerne, så længe du er studerende på uddannelsen.

Læs mere om GoLearn på IBA

Camilla Beck
- Man skal have en bred viden, når man arbejder selvstændigt med marketing. Jeg valgte uddannelsen, fordi jeg havde et ønske om at blive opdateret på det sidste nye.
Camilla Beck
Indehaver af Beck Marketing

Uddannelsens sammensætning

Web Marketing Manager består af faget Digital markedsføring (9.600 kr.) samt e-bogen ”How to Study Guide” (200 kr.). E-bogen indeholder IBA's indledende fag i studieforberedelse, studieteknik og projektskrivning.

Web marketing manager kan tages som et selvstændigt fag eller som en del af akademiuddannelse i Salg og markedsføring.

Hvad er en akademiuddannelse?

En akademiuddannelse er en kort videregående uddannelse, som du deltager i ved siden af dit job. Fagene læses på deltid og sideløbende med dit job. Du kan vælge mellem at læse fagene om dagen eller om aftenen. Uddannelsen kan sammensættes efter dine egne ønsker og dit eget tempo. Du kan vælge at læse en hel uddannelse, eller du kan vælge enkelte fag, som giver dig lige den viden, du har brug for. Typisk varer en hel uddannelse 3 år hvis du tager ét modul ad gangen.

Hvad betyder ECTS point?

ECTS står for European Credit Transfer System. Det er et internationalt pointsystem til meritoverførsel inden for de videregående uddannelser. Det er med andre ord en fælles standard, der kan gøre det lettere for studerende at bevæge sig mellem forskellige uddannelsesinstitutioner og lande.

ECTS-point tildeles kun til de studerende, der gennemfører uddannelsen OG består eksaminer eller tilsvarende bedømmelser. Man får derved ikke tildelt ECTS-point ved blot at følge undervisningen. Og det er bl.a. her, at IBA adskiller sig fra andre udbydere, der ikke tilbyder eksamen og dertilhørende ECTS point.

Læs mere om IBA's akkreditering her.

Hvor mange ECTS point giver Web marketing manager mig?

Faget Web marketing manager giver dig 10 ECTS point og samlet set give ren hel Akademiuddannelse dig 60 ECTS. Du har mulighed for at sammensætte din uddannelse efter ønsker og behov, men fælles for Akademiuddannelse i Salg & markedsføring er at du skal have obligatoriske fag svarende til 30 ECTS, valgfag svarende til 20 ECTS og den afsluttende opgave svarende til 10 ECTS.

Fordelen ved at tage Web markering manager hos IBA er, at du afslutter med en eksamen og dermed får bevis på din viden. Du kan derefter vælge, om du evt. vil tage flere fag, så du ender med en fuld akademiuddannelse.

Vi hjælper dig gerne med en individuel uddannelsesplan

Vores dygtige uddannelseskorrdinatorer hjælper dig gerne med et gratis karrieremøde, hvor vi med udgangspunkt i dine behov, ønsker, din baggrund og erfaringer udarbejder en færdig uddannelsesplan.

Kontakt vores uddannelseskoordinatorer her.

Niveau

Uddannelsen bygger på et introduktionsmodul samt faget digital markedsføring, som er en del af Akademiuddannelsen i International handel og markedsføring. En akademiuddannelse svarer til en kort videregående uddannelse.

Økonomi & Tilskud

Der findes en række kompetencefonde, som kan give tilskud til din efteruddannelse. Det reducerer virksomhedernes udgifter til efteruddannelse.

Vidste du fx, at langt de fleste, der er omfattet af en privat overenskomst på LO-området, har ret til gratis uddannelse?

Hvis du er i job, kan du også søge Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) til rigtigt mange af de uddannelser, du finder på IBA Erhvervsakademi Kolding.

Er du faglært eller ufaglært, har du mulighed for at få betalt din efteruddannelse på akademiniveau med op til 10.000 kr. om året.

Læs mere om dine muligheder for tilskud til efteruddannelse.

Optagelseskrav

Du skal have en gymnasial uddannelse, en grunduddannelse for voksne (GVU), en relevant erhvervsuddannelse (EUD) eller relevant uddannelse på tilsvarende niveau samt minimum 2 års relevant erhvervserfaring for at blive optaget. Relevant erhvervserfaring dokumenteres via CV.

Herudover optager vi ansøgere, der har andre uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med adgangskravene. Desuden ansøgere der efter en individuel kompetencevurdering vurderes at have realkompetencer, der svarer til adgangskravene.

Realkompetencevurdering

Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Så bør du overveje at få en realkompetencevurdering.

Realkompetencer er den viden, de færdigheder og de kompetencer, du på forskellig vis har erhvervet uden for det officielle uddannelsessystem. Hvis du får anerkendt disse kompetencer, får du et bevis.

Læs om realkompetencevurdering >>

Afmeldingsbetingelser

Eventuel afmelding til uddannelsen kan ske gebyrfrit indtil 14 dage før undervisningsstart. Sker afmelding herefter og frem til uddannelsesstart, bliver du faktureret DKK 500,- i afmeldegebyr. Afmelder du dig efter uddannelsesstart, faktureres det fulde beløb.

Ved dokumenteret sygdom,­ afslag på Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) eller afslag fra a-kasse/jobcenter, ­kan afmelding ske gebyrfrit helt op til første undervisningsdag.

Kontakt

  • Charlotte Bøgel Hald
    Charlotte Bøgel Hald
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser daghold

Uddannelseschef

  • Andreas Bach-Laursen
    Andreas Bach-Laursen
    Lektor og uddannelsesleder

Undervisere

  • Andreas Bach-Laursen
    Andreas Bach-Laursen
    Lektor og uddannelsesleder
  • Jeannette Refstrup
    Jeannette Refstrup
    PR- og kommunikationsrådgiver hos Strup & Strup. Underviser i kommunikation og e-mail marketing.
Cæcilie Cindie Koldorf
- Det passede mig rigtig godt, at de andre studerende på holdet også arbejdede med marketing på forskellige måder. Så der var masser af erfaring samlet. Og samtidig havde vi undervisere, som kom med eksempler på ”best practice” fra virkeligheden – og ikke kun fra en bog.
Cæcilie Cindie Koldorf
Indehaver af The little Why
Har læst Web Marketing Manager på IBA
Læs hele historien >>
Tag et webinar
Lisbeth Garder
- Det har været inspirerende og berigende at komme i et uddannelsesmiljø med den nyeste viden, dygtige undervisere og videbegærlige mennesker fra hele Danmark.
Lisbeth Garder
Projektleder, Erhvervenes Hus Aabenraa