Akademiuddannelse i Salg og markedsføring

Service - sådan plejer du dine internationale kunder

Yd en bedre service og skab mere loyale kunder!

I en global verden, hvor kundeloyaliteten generelt er faldende, er øget kundeorientering og god kundeservice afgørende for at udvikle og fastholde kunder. Og den nyeste forskning viser, at eksportvirksomheder er nødt til at fokusere langt mere på fastholdelse af eksisterende kunder for at få succes end virksomheder uden eksport.

På uddannelsen 'Service - sådan plejer du dine internationale kunder' lærer du, hvordan kommunikation er et væsentligt omdrejningspunkt i servicearbejdet, og hvordan både personlighed, kulturel baggrund og kommunikationsform kan påvirke din service over for kunderne. Du får også et indblik i, hvordan kravene til den gode kundeoplevelse ændrer sig på tværs af de forskellige kommunikationsformer.

Undervisningen tager i høj grad udgangspunkt i udfordringer og erfaringer fra din egen hverdag, som du kan sparre med dine medkursister og underviseren omkring.

'Service - sådan plejer du dine internationale kunder' er en del af akademiuddannelsen i Salg og markedsføring, men kan også tages som enkeltstående fag.

Vær med til at danne et hold!

Skriv dig op her, så giver vi dig besked, så snart vi er mange nok.

Fornavn

Efternavn

Email

Tlf:

På uddannelsen får du en grundlæggende forståelse for serviceholdninger. Det betyder, at du kan skabe bedre kundeoplevelser og dermed gå fra passiv fastholdelse til aktiv kundeudvikling.

Du lærer også, hvordan du ikke bare kommunikerer, men også samarbejder og problemløser med forskellige kundetyper med forskellig kulturel baggrund.

Desuden får du et indblik i, hvordan man indarbejder god kundeservice som en del af virksomhedens værdier.

Jens Lassen
- Eksportvirksomheder har klaret sig langt bedre gennem coronakrisen end virksomheder uden eksport, og en af hovedforklaringerne er ganske enkelt, at de er tættere på kunderne og yder dem højere service.
Jens Lassen
Underviser i Service
Læs her om hans forskning i eksportvirksomheders erfaringer under coronakrisen

Samarbejde med Danish Export Association

Faget  "Service – for eksportvirksomheder" er udviklet i samarbejde med Danish Export Association, som også bidrager med gæsteundervisere og den nyeste viden på området.

Luise Legaard Vestergård
Det har været værdifuldt for mig at gennemføre faget, for det passer perfekt til de forskellige udfordringer, jeg møder i mit arbejde med kundeservice og eksport på tværs af lande. Desuden var der en rigtig god sparring med de andre deltagere, som sidder i tilsvarende job i andre virksomheder.
Luise Legaard Vestergård
KMC, Brande
Læs mere om akademiuddannelsen i Salg og markedsføring her

Derfor skal du læse faget service for eksportvirksomheder

  • Metoder, begreber og modeller inden for service og serviceholdninger samt kundeorientering. 
  • Servicedesign og planlægning af gode kundeoplevelser. 
  • Servicesamtalens struktur. 
  • Kommunikation, kommunikationsformer og kommunikationsværktøjer som omdrejningspunkt i servicearbejdet, både mundtligt og skriftligt, verbalt og nonverbalt samt telefonisk, online og face to face. 
  • Personprofiler og kulturforskelle.  
  • Personlige egenskaber, der er vigtige i forhold til service. 
  • Reklamationsbehandling og konflikthåndtering.

Med akademifaget service for eksportvirksomheder får du dette med i værktøjskassen

  • Du får en grundlæggende forståelse for service og vigtigheden af dette i forhold til at skabe gode kundeoplevelser, som igen skaber. mere loyale kunder - og hvordan din egen personlighed og kommunikationsform kan påvirke din service over for kunderne. 
  • Du opnår en forståelse for vigtigheden af at arbejde med serviceholdninger og arbejde med egen rolle som servicegiver og deltager i et serviceteam. 
  • Du bliver bedre til at forventningsafstemme med kunderne omkring dine egne serviceleverancer. 
  • Du får redskaber til at håndtere reklamationer på en mere struktureret måde. 
  • Du får kompetencer til at agere i forhold til forskellige personprofiler og kulturelle baggrunde – og til at agere i forhold til forskellige kommunikationsmedier.
  • Du får teknikker til planlægning, gennemførelse og opfølgning på god kundeservice, så du går fra passiv ekspedition til aktiv servicehåndtering.  

Faget service for eksportvirksomheder giver værdi for din arbejdsgiver

  • Din virksomhed får en medarbejder, som aktivt kan indgå i et team sammen med eksportsælgerne om at skabe gode kundeoplevelser og løsningsmuligheder for internationale kunder.
  • På den måde kan du som medarbejder desuden bidrage til at øge kundeloyaliteten, så de internationale kunder i højere grad både fastholdes og udvikles. 
  • Ligeledes kan du bidrage til arbejdet med implementering af service og kundeorientering som en del af virksomhedens værdier. 

Hvem henvender faget Service for eksportvirksomheer sig til?

Faget Service for eksportvirksomheder er målrettet dig, der til daglig arbejder med servicering og betjening af udenlandske kunder i en kundesupportfunktion i en eksportvirksomhed. 

Under forløbet vil du få adgang til den tilhørende E-bog, som er en guide, der hjælper dig godt i gang med studieteknik, studieforberedelse og projektskrivning.

Sebastian Schwarz
- Mange danske virksomheder kunne eksportere meget mere. Derfor er Danish Export Association gået ind i et samarbejde om eksportuddannelsen på IBA Erhvervsakademi Kolding.
Sebastian Schwarz
Head of Academy, Administration & HR

Tag en hel akademiuddannelse (AU)

Du kan tage en hel akademiuddannelse på typisk 2-3 år, enten på daghold eller aftenhold eller en kombination.

Læs mere om akademiuddannelsen i Salg og markedsføring

Niveau

Faget er en del af Akademiuddannelsen i Salg og markedsføring. En akademiuddannelse svarer til en kort videregående uddannelse. Du kan tage faget som en del af din uddannelse eller som et selvstændigt kursus.

Du kan med stor fordel vælge et "Indledende kursus" før eller sideløbende med, at du deltager på et fagmodul.

Vi gør særligt opmærksom på, at der er projektskrivning i fagmoduler, som afsluttes med mundtlig eksamen.

Er det længe siden, at du senest har skrevet en projekt-(opgave), så er det en god investering med et "Indledende kursus i studieforberedelse, studieteknik og projektskrivning". Her lærer du både om studieteknik og forskellige facetter i projektskrivning.

Økonomi & Tilskud

Der findes en række kompetencefonde, som kan give tilskud til din efteruddannelse. Det reducerer virksomhedernes udgifter til efteruddannelse.

Vidste du fx, at langt de fleste, der er omfattet af en privat overenskomst på LO-området, har ret til gratis uddannelse?

Hvis du er i job, kan du også søge Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) til rigtigt mange af de uddannelser, du finder på IBA Erhvervsakademi Kolding.

Er du faglært eller ufaglært, har du mulighed for at få betalt din efteruddannelse på akademiniveau med op til 10.000 kr. om året.

Læs mere om dine muligheder for tilskud til efteruddannelse.

Realkompetencevurdering

Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Så bør du overveje at få en realkompetencevurdering.

Realkompetencer er den viden, de færdigheder og de kompetencer, du på forskellig vis har erhvervet uden for det officielle uddannelsessystem. Hvis du får anerkendt disse kompetencer, får du et bevis.

Læs om realkompetencevurdering >>

Afmeldingsbetingelser

Eventuel afmelding til uddannelsen kan ske gebyrfrit indtil 14 dage før undervisningsstart. Sker afmelding herefter og frem til uddannelsesstart, bliver du faktureret DKK 500,- i afmeldegebyr. Afmelder du dig efter uddannelsesstart, faktureres det fulde beløb.

Ved dokumenteret sygdom,­ afslag på Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) eller afslag fra a-kasse/jobcenter, ­kan afmelding ske gebyrfrit helt op til første undervisningsdag.

Kontakt

  • Gitte Valentin Sørensen
    Gitte Valentin Sørensen
    Uddannelseskoordinator og administrativ leder. Akademi- og diplomuddannelser
  • Lene Albæk Jensen
    Lene Albæk Jensen
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser & aftenhold
Sådan får Brian tid til job, familie og uddannelse