Akademiuddannelse i Salg & markedsføring Salg og salgspsykologi

Vil du gerne forstå dine kunder og opnå bedre salgsresultater? Så er en uddannelse i Salg og salgspsykologi noget for dig

På uddannelsen i Salg og salgspsykologi får du indblik i og forståelse for dine forskellige kundetyper, og hvordan du afkoder dem. Du lærer at tilpasse din egen adfærd efter deres, så dine fremtidige møder bliver mere værdifulde for begge parter.­­

Du opnår forståelse for vigtigheden af den rette strategi, og du lærer at anvende konkrete værktøjer til at planlægge og prioritere din tid effektivt.

Under uddannelsen lærer du desuden om personlig planlægning og udvikling, samt hvordan du forebygger negativ stress i salgsarbejdet.

Salg og salgspsykologi kan tages som et selvstændigt fag eller som en del af Akademiuddannelsen i Salg og markedsføring.

Denne tilmelding er for dig der er i job. Se tilmelding for dig, der er ledig >>

  • Daghold
  • Aftenhold
DKK 9.300
Omfang: 10 ECTS
Undervisningsdage:
21/08 2024 kl. 09:00-16:00
22/08 2024 kl. 09:00-16:00
28/08 2024 kl. 09:00-16:00
29/08 2024 kl. 09:00-16:00
11/09 2024 kl. 09:00-16:00
12/09 2024 kl. 09:00-16:00
Eksamen: :
Afholdes den 2. oktober 2024
Ansøgningsfrist: 07/08 2024
Prisen er ekskl. litteratur
Tilmeld
DKK 4.900
Omfang: 10 ECTS
Ansøgningsfrist: 27/08 2024
Prisen er eksklusiv litteratur. Der er undervisning 10 tirsdage aftener fra kl. 18:00-21:15 Faget afsluttes med mundtlig eksamen. Eksamensdatoen aftales med underviser ved studiestart. Litteraturudgift ca. kr. 500-800. Du modtager information om litteraturkøb sammen med din optagelse ca. 10 dage før 1. undervisningsaften. Vi tager forbehold for ændringer.
Tilmeld
Logoer af samarbejdspartnere

Vi er stolte af samarbejdspartnerne på vores mange uddannelser. Samarbejdet sikrer os altid den nyeste viden på området.

Hvad er salgspsykologi?

Salgspsykologi refererer til anvendelsen af psykologiske principper og teknikker i salgsprocessen for at forstå, påvirke og imødekomme kunders behov og ønsker. Det indebærer en dyb forståelse af kundeadfærd, beslutningsprocesser og motivationsfaktorer for at optimere salgsresultater.

Forstå kundens individuelle adfærd

At analysere kundens adfærd i salgsprocessen er afgørende for virksomheders succes, da det giver indsigt i, hvordan kunder tænker, handler og træffer beslutninger. 

Flere faktorer kan påvirke kundens adfærd - såsom: Personlige præferencer, tidligere erfaringer, sociale påvirkninger og kulturelle faktorer.

For at kortlægge kundens adfærd kan man blandt andet tage disse værktøjer i brug:

  • Dataanalyse.
  • Kundeundersøgelser og feedback.
  • Brugeradfærdsanalyse på websitet.

Dét lærer du på Salg og salgspsykologi

På akademifaget i Salg og salgspsykologi får du indblik i og forståelse for dine forskellige kundetyper, og hvordan du afkoder dem. Du lærer om:­­

  • Persontyper og adfærdsforståelse.
  • Salgs- og kommunikationsstrategier.
  • Tillidsskabende kommunikation.
  • Præsentations- og argumentationsteknikker.
  • Planlægning og prioritering.
  • Stresshåndtering.
  • Værdibaseret salg og after sale services.

Se videoen om service - og betydningen af det i en salgsorganisation

Se med her når Jens Lassen fortæller om service - og betydningen af det i en salgsorganisation. De modeller og teorier som Jens Lassen berører i videoen bliver også gennemgået i faget Salg og salgspsykologi.

Faget udbydes af IBA Erhvervsakademi Kolding i samarbejde med Business Danmark. Du behøver dog ikke at være medlem af Business Danmark for at kunne tilmelde dig i salgsfaget.

Service - og betydningen af det i en salgsorganisation

For at kunne afspille videoer direkte her på siden, skal du acceptere marketing-cookies.

Du kan ændre dit cookie-samtykke her

Afspil i stedet videoen på YouTube (Åbner videoen på YouTube)

Skab værdi for dig og din arbejdsgiver

Værdi for dig

  • Du får indblik i og forståelse for forskellige kundetyper, og hvordan du afkoder dem.

  • Du lærer at tilpasse din egen adfærd efter dine kunders, så dine fremtidige møder bliver mere værdifulde for begge parter.

Værdi for din arbejdsgiver

  • Du arbejder intensivt med virksomhedens kundeemner og vurderer potentialet i disse.

  • Du styrker kundernes loyalitet over for virksomheden via tillidsskabende kommunikation.

  • Du styrker din virksomheds kundetilfredshed igennem bedre håndtering af konfliktsituationer og reklamationer.

Hvem kan læse Salg og salgspsykologi?

Faget salg og salgspsykologi er for dig, der ønsker større forståelse for, hvordan psykologi påvirker kunderne og deres køb, og hvordan du anvender kommunikation, der matcher forskellige persontyper.

Du kan læse Salg og salgspsykologi som et selvstændigt fag eller som en del af akademiuddannelsen i Salg og markedsføring.

Martin Olesen
Da jeg oplevede mine resultater efter kurset, var jeg ikke i tvivl om, at jeg skulle lære mere. Så jeg har allerede været tilbage og tage endnu et kursus.
Martin Olesen
Key Account Manager hos Zibo Athene
Har læst "Salgspsykologi og grundlæggende salg".

Tag en hel akademiuddannelse (AU)

Du kan tage en hel akademiuddannelse på typisk 2-3 år, enten på daghold eller aftenhold eller en kombination.

Læs mere om akademiuddannelsen i Salg og markedsføring

Casper Middelbo
- Jeg har lært om forskellige persontyper. Mennesker er forskellige og reagerer forskelligt på salg. Nu er jeg blevet god til at spotte kundens persontype.
Casper Middelbo
Personlig rådgiver, Danske Bank

Niveau

Faget er en del af Akademiuddannelsen i Salg og markedsføring. En akademiuddannelse svarer til en kort videregående uddannelse. Du kan tage faget som en del af din uddannelse eller som et selvstændigt kursus.

Du kan med stor fordel vælge et "Indledende kursus" før eller sideløbende med, at du deltager på et fagmodul.

Vi gør særligt opmærksom på, at der er projektskrivning i fagmoduler, som afsluttes med mundtlig eksamen.

Er det længe siden, at du senest har skrevet en projekt-(opgave), så er det en god investering med et "Indledende kursus i studieforberedelse, studieteknik og projektskrivning". Her lærer du både om studieteknik og forskellige facetter i projektskrivning.

Økonomi & Tilskud

Der findes en række kompetencefonde, som kan give tilskud til din efteruddannelse. Det reducerer virksomhedernes udgifter til efteruddannelse.

Vidste du fx, at langt de fleste, der er omfattet af en privat overenskomst på LO-området, har ret til gratis uddannelse?

Hvis du er i job, kan du også søge Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) til rigtigt mange af de uddannelser, du finder på IBA Erhvervsakademi Kolding.

Læs om økonomi og tilskud til din efteruddannelse

Optagelseskrav

Du skal have en gymnasial uddannelse, en grunduddannelse for voksne (GVU), en relevant erhvervsuddannelse (EUD) eller relevant uddannelse på tilsvarende niveau samt minimum 2 års relevant erhvervserfaring for at blive optaget. Relevant erhvervserfaring dokumenteres via CV.

Herudover optager vi ansøgere, der har andre uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med adgangskravene. Desuden ansøgere der efter en individuel kompetencevurdering vurderes at have realkompetencer, der svarer til adgangskravene.

Realkompetencevurdering

Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Så bør du overveje at få lavet en realkompetencevurdering.

Realkompetencer er den viden, de færdigheder og de kompetencer, du på forskellig vis har erhvervet uden for det officielle uddannelsessystem, og hvis du får anerkendt disse kompetencer, får du et bevis.

Læs om realkompetencevurdering

Afmeldingsbetingelser

Eventuel afmelding til uddannelsen kan ske gebyrfrit indtil 14 dage før undervisningsstart. Sker afmelding herefter og frem til uddannelsesstart, bliver du faktureret DKK 500,- i afmeldegebyr. Afmelder du dig efter uddannelsesstart, faktureres det fulde beløb.

Ved dokumenteret sygdom,­ afslag på Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) eller afslag fra a-kasse/jobcenter, ­kan afmelding ske gebyrfrit helt op til første undervisningsdag.

Kontakt

  • Charlotte Bøgel Hald
    Charlotte Bøgel Hald
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser daghold
  • Gitte Valentin Sørensen
    Gitte Valentin Sørensen
    Uddannelseskoordinator og administrativ leder. Akademi- og diplomuddannelser
  • Jane Boysen Damgaard
    Jane Boysen Damgaard
    Uddannelseskoordinator. Diplomuddannelser og Akademiuddannelser
  • Lene Albæk Jensen
    Lene Albæk Jensen
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser & aftenhold

Undervisere

Henrik Wilki
- Mit daglige arbejde er at kontakte potentielle virksomheder for at få nye kunder og skabe en øget indtjening til banken. På uddannelsen har jeg bl.a. lært at koncentrere mig om de spørgsmålstyper, jeg bruger i mit job. Hvordan jeg kan stille gode, åbne spørgsmål, og lade kunden tænke og svare samt at være opmærksom på kundens JTI-profil.
Henrik Wilki
Erhvervsrådgiver, Nationalt Erhverv, Jyske Bank
Tag et webinar