Markedsinformation og -analyse

Afdæk og udnyt virksomhedens fulde salgs- og markedspotentiale.

På denne uddannelse lærer du at varetage hele markedsføringsprocessen for virksomheden. Fra den første dataindsamling og købsadfærdsanalyse til selve planlægningen og endelig implementering.

Du bliver skrap til at analysere og vurdere markedspotentialer på tværs af landegrænser, og skræddersy løsninger der matcher markedernes behov.

På uddannelsen arbejder vi med praksisnære problemstillinger, så du bliver i stand til at opstille løsningsforslag til både national og international markedsføring, samt udnytte hidtil usete udviklingsmuligheder for din virksomhed.

Markedsinformation og -analyse kan læses som et selvstændigt fag eller som en del af Akademiuddannelse i Salg & markedsføring.

  • Daghold
  • Aftenhold
DKK 9.300
Omfang: 10 ECTS
Undervisningsdage:
22/01 2024 kl. 09:00-15:15
23/01 2024 kl. 09:00-15:15
29/01 2024 kl. 09:00-15:15
05/02 2024 kl. 09:00-15:15
06/02 2024 kl. 09:00-15:15
19/02 2024 kl. 09:00-15:15
20/02 2024 kl. 09:00-15:15
Ansøgningsfrist: 08/01 2024
Eksamen uge 10
Tilmeld
DKK 4.900
Omfang: 10 ECTS
Ansøgningsfrist: 27/08 2024
Prisen er ex. litteratur. Der er undervisning 10 tirsdage aftener kl. 18:00-21:15. Faget afsluttes med mundtlig eksamen. Eksamensdatoen aftales med underviser ved studiestart Litteraturudgift ca. kr. 500-800. En del af faget kan være e-learning. Du modtager information om litteraturkøb sammen med din optagelse ca. 10 dage før 1. undervisningsaften. Vi tager forbehold for ændringer.
Tilmeld

Du får bl.a. viden og forståelse for

  • Markedsanalyser og -potentiale.
  • Internationalisering og strategi.
  • Købsadfærd på B2B og B2C markeder.
  • Segmentering og målgruppevalg.
  • Branding og positionering.

Værdi for dig

  • Du bliver skrap til at analysere og vurdere markedspotentialer på tværs af landegrænser, og skræddersy løsninger dertil.

  • Du bliver i stand til at opstille løsningsforslag til både national og international markedsføring.

Værdi for din arbejdsgiver

  • Du styrker virksomhedens evne til at analysere og identificere potentialet for øget salg på nye eller eksisterende markeder.
  • Du styrker virksomhedens konkurrenceevne via opbygning af brandet og en stærkere positionering.

Målgruppe

Uddannelsen er for alle, der gerne vil have en større indsigt i, hvordan virksomheden kan positionere sig nationalt såvel som internationalt og opnå bedre salgsresultater. Det kan være, du arbejder med virksomhedens strategiske markedsføring eller i tæt kontakt med marketingafdelingen. 

Casper Middelbo
- Efteruddannelse er vigtigt. Både for virksomhedens skyld, men også for din egen.
Casper Middelbo
Personlig rådgiver, Danske Bank

Tag en hel akademiuddannelse (AU)

Du kan tage en hel akademiuddannelse på typisk 2-3 år, enten på daghold eller aftenhold eller en kombination.

Læs mere om akademiuddannelsen i Salg og markedsføring

Niveau

Faget er en del af Akademiuddannelsen i Salg og markedsføring. En akademiuddannelse svarer til en kort videregående uddannelse. Du kan tage faget som en del af din uddannelse eller som et selvstændigt kursus.

Du kan med stor fordel vælge et "Indledende kursus" før eller sideløbende med, at du deltager på et fagmodul.

Vi gør særligt opmærksom på, at der er projektskrivning i fagmoduler, som afsluttes med mundtlig eksamen.

Er det længe siden, at du senest har skrevet en projekt-(opgave), så er det en god investering med et "Indledende kursus i studieforberedelse, studieteknik og projektskrivning". Her lærer du både om studieteknik og forskellige facetter i projektskrivning.

Økonomi & Tilskud

Der findes en række kompetencefonde, som kan give tilskud til din efteruddannelse. Det reducerer virksomhedernes udgifter til efteruddannelse.

Vidste du fx, at langt de fleste, der er omfattet af en privat overenskomst på LO-området, har ret til gratis uddannelse?

Hvis du er i job, kan du også søge Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) til rigtigt mange af de uddannelser, du finder på IBA Erhvervsakademi Kolding.

Er du faglært eller ufaglært, har du mulighed for at få betalt din efteruddannelse på akademiniveau med op til 10.000 kr. om året.

Læs mere om dine muligheder for tilskud til efteruddannelse.

Optagelseskrav

Du skal have en gymnasial uddannelse, en grunduddannelse for voksne (GVU), en relevant erhvervsuddannelse (EUD) eller relevant uddannelse på tilsvarende niveau samt minimum 2 års relevant erhvervserfaring for at blive optaget. Relevant erhvervserfaring dokumenteres via CV.

Herudover optager vi ansøgere, der har andre uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med adgangskravene. Desuden ansøgere der efter en individuel kompetencevurdering vurderes at have realkompetencer, der svarer til adgangskravene.

Realkompetencevurdering

Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Så bør du overveje at få en realkompetencevurdering.

Realkompetencer er den viden, de færdigheder og de kompetencer, du på forskellig vis har erhvervet uden for det officielle uddannelsessystem. Hvis du får anerkendt disse kompetencer, får du et bevis.

Læs om realkompetencevurdering >>

Afmeldingsbetingelser

Eventuel afmelding til uddannelsen kan ske gebyrfrit indtil 14 dage før undervisningsstart. Sker afmelding herefter og frem til uddannelsesstart, bliver du faktureret DKK 500,- i afmeldegebyr. Afmelder du dig efter uddannelsesstart, faktureres det fulde beløb.

Ved dokumenteret sygdom,­ afslag på Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) eller afslag fra a-kasse/jobcenter, ­kan afmelding ske gebyrfrit helt op til første undervisningsdag.

Kontakt

  • Charlotte Bøgel Hald
    Charlotte Bøgel Hald
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser daghold
  • Gitte Valentin Sørensen
    Gitte Valentin Sørensen
    Uddannelseskoordinator og administrativ leder. Akademi- og diplomuddannelser
  • Jane Boysen Damgaard
    Jane Boysen Damgaard
    Uddannelseskoordinator. Diplomuddannelser og Akademiuddannelser
  • Lene Albæk Jensen
    Lene Albæk Jensen
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser & aftenhold

Uddannelseschef

  • Andreas Bach-Laursen
    Andreas Bach-Laursen
    Lektor og uddannelsesleder

Undervisere

  • Niels L. Andersen
    Niels L. Andersen
    Underviser i afsætningsstrategi og markeds- og kulturanalyser.
Lykke Schultz
- Efteruddannelse er nødvendig. Der sker nye tiltag hele tiden, og det er vigtigt at følge med og holde sig opdateret.
Lykke Schultz
Projektleder, ISOfilm
Sådan får Brian tid til job, familie og uddannelse