Strategisk kommunikation
Alle virksomheder kommunikerer. Nogle gør det bare mere bevidst end andre.
Vil du have redskaberne til at sikre professionel, målrettet og effektiv kommunikation i virksomheden, så er uddannelsen Strategisk kommunikation et oplagt valg.
Du bliver rustet til at koble virksomhedsstrategien sammen med de kommunikationsindsatser, en virksomhed foretager. Kurset gør dig til en strategisk kommunikatør, der kan analysere, planlægge og udføre kommunikationstiltag, der underbygger virksomhedens strategi.
På uddannelsen i strategisk kommunikation lægger vi vægt på den strategiske tilgang til kommunikation, idet grundstenen er forståelsen af, at alle kommunikationsindsatser relaterer sig til og afspejler virksomhedsstrategien.
Strategisk kommunikation er en del af Akademiuddannelsen i Kommunikation og formidling - men kan også læses som et selvstændigt fag.
Dette hold er målrettet dig, der er i job. Se hold for ledige >>
- Daghold
- Aftenhold
11/03 2024 kl. 09:00-15:15
12/03 2024 kl. 09:00-15:15
18/03 2024 kl. 09:00-15:15
19/03 2024 kl. 09:00-15:15
02/04 2024 kl. 09:00-15:15
03/04 2024 kl. 09:00-15:15
08/04 2024 kl. 09:00-15:15
09/04 2024 kl. 09:00-15:15
Uge 17
Hvad er strategisk kommunikation?
Strategisk kommunikation handler også om effektmåling og evaluering som en del af planlægningen af næste kommunikationsindsats. Du kommer til at arbejde praksisorienteret med hele kommunikationsprocessen.
Sådan kan du bruge Strategisk kommunikation i dit arbejde
- Faget Strategisk kommunikation giver dig redskaberne til at sikre en professionel, målrettet og effektiv kommunikation i virksomheden.
- Du får opbygget evnen til at få virksomhedsstrategien til at spille sammen med kommunikationsstrategien.
- Du får viden inden for analyse, planlægning og udførelse af en kommunikationsstrategi, der underbygger virksomhedens strategi.
- Vi arbejder med en klar og tydelig kommunikationsteori og kommunikationsstrategier.
- Krise- og forandringskommunikation.
- Corporate branding og product branding.
- Kommunikationsværktøjer og effektmåling.
- Storytelling.
- Analyse, planlægning og implementering.
- Du lærer at opsætte målgrupper og segmentering.
Dét får din arbejdsgiver ud af, at du læser Strategisk kommunikation
- Faget Strategisk kommunikation giver dig mulighed for at udvikle virksomhedens kommunikationsstrategi.
- Det betyder dermed også, at du styrker din virksomheds organisationskommunikation.
- I undervisningen sætter vi fokus på koblingen mellem god ledelse, strategi og kommunikationsplanlægning.
- Og så arbejder du i faget også med virksomhedens praktiske kommunikationsindsats.
Hvem kan læse Strategisk Kommunikation?
Strategisk kommunikation er for dig, der vil koble ledelse, organisation, strategi, planlægning og kommunikation sammen. Faget er for dig, som kender til vigtigheden af at kunne kommunikere professionelt, målrettet og effektivt - både eksternt og internt i virksomheden.
Tag en hel akademiuddannelse (AU)
Du kan tage en hel akademiuddannelse på typisk 2-3 år, enten på daghold eller aftenhold eller en kombination.
Læs mere om akademiuddannelsen i Kommunikation og formidling
Niveau
Faget er en del af Akademiuddannelsen i Kommunikation og formidling. En akademiuddannelse svarer til en kort videregående uddannelse. Du kan tage faget som en del af din uddannelse eller som et selvstændigt kursus.
Du kan med stor fordel vælge et "Indledende kursus" før eller sideløbende med, at du deltager på et fagmodul.
Vi gør særligt opmærksom på, at der er projektskrivning i fagmoduler, som afsluttes med mundtlig eksamen.
Er det længe siden, at du senest har skrevet en projekt-(opgave), så er det en god investering med et "Indledende kursus i studieforberedelse, studieteknik og projektskrivning". Her lærer du både om studieteknik og forskellige facetter i projektskrivning.
Studieordning
AU i Kommunikation og formidling Januar 2021 (PDF)
Tidligere studieordning
AU i Kommunikation og formidling September 2020 (PDF)
Økonomi & Tilskud
Der findes en række kompetencefonde, som kan give tilskud til din efteruddannelse. Det reducerer virksomhedernes udgifter til efteruddannelse.
Vidste du fx, at langt de fleste, der er omfattet af en privat overenskomst på LO-området, har ret til gratis uddannelse?
Hvis du er i job, kan du også søge Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) til rigtigt mange af de uddannelser, du finder på IBA Erhvervsakademi Kolding.
Optagelseskrav
Du skal have en gymnasial uddannelse, en grunduddannelse for voksne (GVU), en relevant erhvervsuddannelse (EUD) eller relevant uddannelse på tilsvarende niveau samt minimum 2 års relevant erhvervserfaring for at blive optaget. Relevant erhvervserfaring dokumenteres via CV.
Herudover optager vi ansøgere, der har andre uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med adgangskravene. Desuden ansøgere der efter en individuel kompetencevurdering vurderes at have realkompetencer, der svarer til adgangskravene.
Realkompetencevurdering
Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Så bør du overveje at få lavet en realkompetencevurdering.
Realkompetencer er den viden, de færdigheder og de kompetencer, du på forskellig vis har erhvervet uden for det officielle uddannelsessystem, og hvis du får anerkendt disse kompetencer, får du et bevis.
Afmeldingsbetingelser
Eventuel afmelding til uddannelsen kan ske gebyrfrit indtil 14 dage før undervisningsstart. Sker afmelding herefter og frem til uddannelsesstart, bliver du faktureret DKK 500,- i afmeldegebyr. Afmelder du dig efter uddannelsesstart, faktureres det fulde beløb.
Ved dokumenteret sygdom, afslag på Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) eller afslag fra a-kasse/jobcenter, kan afmelding ske gebyrfrit helt op til første undervisningsdag.
Kontakt
-
-
Gitte Valentin SørensenUddannelseskoordinator og administrativ leder. Akademi- og diplomuddannelserTlf.: +45 72 11 82 63
-
Jane Boysen DamgaardUddannelseskoordinator. Diplomuddannelser og AkademiuddannelserTlf.: +45 72 11 82 39
Undervisere
-
Henrik VæverSelvstændig konsulent. Underviser i Kommunikation i praksis og Strategisk kommunikation.
-
Torben LindbergUnderviser i Strategisk kommunikation