Frank fik bevis på sin viden om ledelse

I forsvaret, hvor Frank Nielsen er ansat, stilles der stigende krav til uddannelse for at få mere på skuldrene.
Eksempelvis kræves niveau 5 i ”Kvalifikationsrammen for Livslang Læring” for at avancere fra seniorsergent. Det vil sige, at en seniorsergent skal have mindst en akademiuddannelse for at komme videre.

Vil du i gang med det samme?

Læs mere om vores forskellige Akademiuddannelser i Ledelse her

 

 

Frank Nielsen ønskede at udvikle sig inden for ledelse. Det var hovedårsagen til, at han gav sig i kast med at læse Akademiuddannelse i Ledelse. Derudover ville uddannelsen opfylde krav til niveau ved en eventuel senere forfremmelse.

- Inden jeg gik i gang med uddannelsen, fik jeg en realkompetencevurdering, som betød, at jeg fik merit for nogle af de andre ting, jeg i forvejen havde, fortæller han.

Frank Nielsen står og snakker med en med soldat.

Du kan få merit for nogle fag – du kan altså nøjes med færre fag, ligesom Frank Nielsen. Du kan også bruge beviset til at dokumentere, hvad du kan, når du søger nyt job.

Realkompetencer er den viden og de færdigheder, som du har fået uden for det officielle uddannelsessystem. En realkompetencevurdering giver dig et bevis på dine kompetencer. Det kan du bruge på forskellige måder. Vurderingen kan bruges til at komme ind på en uddannelse, selvom du ikke opfylder de formelle krav. Du kan få merit for nogle fag – du kan altså nøjes med færre fag, ligesom Frank Nielsen. Du kan også bruge beviset til at dokumentere, hvad du kan, når du søger nyt job.

Afgangsprojektet var en stor mundfuld

Som en del af sin akademiuddannelse har Frank Nielsen blandt andet læst fagene Coaching og konflikthåndteringLedelse i praksis samt Det strategiske lederskab.

- Jeg har haft et supergodt forløb på IBA. Jeg har nydt at blive undervist og hele atmosfæren på stedet. Jeg har simpelthen elsket det. Processen har været god.
Selvom han hele uddannelsen igennem skrev eksamensopgaver efter hvert fag, var afgangsprojektet alligevel en særligt stor mundfuld.

- Det er første gang, jeg skrev noget i den størrelsesorden, fortæller han.
En samlet akademiuddannelse er på 60 ECTS-point. Heraf tæller afgangsprojektet 15 point – så det er en stor og væsentlig del af uddannelsen.

Et afgangsprojekt er en blanding af undervisning, vejledning og selvstudie, og det kræver en individuel indsats. Efter du har afleveret det skriftlige projekt, skal du til mundtlig eksamen i projektet.

Bragte al sin nye viden i spil i projektet

Til daglig er Frank Nielsen seniorsergent i Driftselementet, hvorfra man har udlån af køretøjer og materiale til forskellige dele af forsvaret. Han valgte dog at skrive sit afgangsprojekt om noget helt andet.

- Jeg skrev om ledelse i et fitness-center, som jeg er tilknyttet.

- Afgangsprojektet gav mig en oplevelse af, hvordan det er at bringe al den viden, jeg har, i spil, og at fordybe sig i det var rigtig værdifuldt. Det var meget lærerigt. Men det var en stor opgave at skrive projektet.
Han oplevede, at tiden til at skrive den store opgave var meget komprimeret – nemlig 8 uger.

- Det var ret kort tid, vurderer han, der glæder sig over at have fået bevis på sin viden om ledelse.

- Hvis jeg skal give et godt råd, så er det, at hvis man har en person tæt på sig, som har prøvet at skrive sådan en stor opgave før, så skal man støtte sig op ad vedkommende, så man kommer godt i gang.

- Det er vigtigt at få vendt tankerne om, hvad det er, man vil arbejde med i afgangsprojektet, så man kommer godt i gang med skrivningen, ligesom det er vigtigt at have helt styr på de formelle krav til opbygningen af et afgangsprojekt.
Frank Nielsen overvejer i øjeblikket, om han skal fortsætte med uddannelse på diplomniveau.

En diplomuddannelse svarer til en bachelor-uddannelse eller HD første del. En akademiuddannelse giver adgang til diplom-uddannelserne.