Forretningsforståelse og digital strategi

Uanset om du er ansat i en marketing- eller kommunikationsafdeling eller på bureau er det afgørende, at du har en dyb forretningsforståelse. Kun med den forståelse kan du udvikle digitale strategier og kampagner, der skaber værdi.

Det handler valgfaget Forretningsforståelse og digital strategi om.

For hvad er hemmeligheden bag en virksomheds succes i det digitale æra? Hvordan navigerer virksomheder med lethed gennem den komplekse labyrint af online muligheder? Forretningsforståelse og digital strategi er nøglerne til at trives i den digitale tidsalder. Det handler om at forstå din virksomhed indefra og udefra og anvende den viden til at forme en målrettet digital tilstedeværelse, der opfylder dine mål og leverer værdi til dine kunder.

Du kan tage faget som en del af din diplomuddannelse i Digital konceptudvikling eller som et selvstændigt fag.

DKK 6.900
Omfang: 5 ECTS
Undervisningsdage:
23/10 2023 kl. 09:00-16:00
24/10 2023 kl. 09:00-16:00
06/11 2023 kl. 09:00-16:00
07/11 2023 kl. 09:00-16:00
Eksamen: :
30. november 2023 (aflevering af læringsbog).
Ansøgningsfrist: 09/10 2023
Tilmeld

Grundlaget for succesfuld digital strategi

At have en solid forretningsforståelse som fundament for virksomhedens digitale strategi er afgørende i dagens digitale landskab. Det er nærmest umuligt at udvikle en vellykket digital strategi uden først at forstå din virksomhed, dens mål og dens omgivelser. Det hjælper med at forme din tilgang, så den er målrettet, relevant og konkurrencedygtig i den digitale verden, og det giver dig mulighed for at træffe beslutninger, der vil styrke din virksomheds digitale tilstedeværelse.

Nøgleelementer i digital strategi

En effektiv digital strategi indeholder flere nøgleelementer, der arbejder sammen for at opnå virksomhedens digitale mål. Nogle af elementerne i en digital strategi er blandt andet: 

  • Klare mål og målgrupper.
  • Konkurrenceanalyse.
  • Valg af digitale kanaler.
  • Indholdsstrategi.
  • Budget og ressourcer.
  • Taktik og handlingsplan.
  • Måling og analyse.
  • Optimering og tilpasning.
  • Risikostyring.
  • Samspil med andre forretningsområder:.

Det er selvsagt vigtigt, at den digitale strategi er skræddersyet virksomhedens specifikke mål og behov.

Maja Nedergaard
- Jeg fik et godt strategisk fundament til at udvikle og implementere vores nye kommunikationsstrategi med udgangspunkt i vores overordnede forretningsstrategi. Det gjorde, at jeg stod teoretisk stærkt i formidlingen til ledelsen.
Maja Nedergaard
Marketingkoordinator
Learnmark Horsens
Læs, hvad Maja mere lærte og hvordan det skabte værdi >>

Dét lærer du på faget Forretningsforståelse og digital strategi

Evnen til at navigere i landskabet af digitale muligheder er afgørende for enhver virksomheds succes. Det kræver en dyb forståelse af digitale forretningsmodeller, evnen til at udvikle effektive digitale strategier og analytisk tæft til at drive datadrevne beslutninger. Samtidig skal man mestre kunsten at lede forandringer og transformation i en digital kontekst. Her dykker vi ned i de nøgleelementer, der vil hjælpe dig med at mestre denne digitale rejse: 

  • Digitale Forretningsmodeller:
    De traditionelle forretningsmodeller er under konstant forandring. Digitale forretningsmodeller handler om at forstå, hvordan teknologi og internettet har ændret måden, virksomheder opererer på. Dette inkluderer begreber som platformøkonomi, abonnementsbaserede tjenester, e-handel og brugeradfærd på nettet. At lære om digitale forretningsmodeller er nøglen til at finde nye indtjeningsmuligheder og konkurrencefordele.
  • Digital Strategi og Analyse:
    En gennemarbejdet digital strategi er grundlaget for at opnå succes online. Dette omfatter planlægning af mål, målgrupper, kanaler og indholdsstrategier. Dette indebærer også at indsamle og analysere data om trafik, konverteringer, brugeradfærd og meget mere. Data giver indsigter, der kan bruges til at optimere og finjustere din digitale strategi for at opnå bedre resultater.
  • Digital Transformation og Forandringsledelse:
    Digital transformation handler om at integrere digitale teknologier og processer i alle aspekter af en virksomhed. Dette kan ændre måden, virksomheder driver forretning på og interagerer med kunder. Forandringsledelse er nødvendig for at navigere i denne transformation med succes. Det involverer at lede teams gennem forandringer, implementere teknologiske løsninger og opbygge en kultur, der er åben for innovation og tilpasning.

At beherske disse tre elementer er afgørende for hele virksomhedens digitale  tilstedeværelse. Det indebærer kontinuerlige indsatser for at forstå og tilpasse sig de skiftende digitale landskaber og en dyb forståelse af, hvordan teknologi former vores forretningsverden.

Skab værdi for din arbejdsgiver med en stærk digital strategi

  • Du har god forståelse for virksomhedens strategiske udfordringer og digital strategi
  • Et bedre samarbejde på tværs af faggrupper og med relevante aktører.
  • Du lærer hvordan du får mest ud af din virksomheds digitale tilstedeværelse.

Sådan gennemfører du en fuld diplomuddannelse

Hvis du vil gennemføre din diplomuddannelse på 2 år, skal du tage ét obligatorisk fag og to valgfag hvert semester. Du har op til 6 år til at fuldføre din uddannelse.

Læs mere om den samlede diplomuddannelse i digital konceptudvikling

Hvem kan læse Forretningsforståelse og digital strategi?

Faget henvender sig til alle der gerne vil have forståelse for og skabe gode resultateter på digitale medier og med kommunikation på tværs af medier.
Måske er du marketing-, web- eller kommunikationsansvarlig i din virksomhed - eller også vil du gerne opnå en dybere forståelse af digitale værktøjer, teknologier og strategier.

Niveau

Faget er en del af Diplomuddannelsen i Digital konceptudvikling. En diplomuddannelse svarer til en bachelor, som er en mellemlang videregående uddannelse. Du kan tage faget som en del af din diplomuddannelse eller som et selvstændigt kursus.

Økonomi & Tilskud

Der findes en række kompetencefonde, som kan give tilskud til din efteruddannelse. Det reducerer virksomhedernes udgifter til efteruddannelse.

Vidste du fx, at langt de fleste, der er omfattet af en privat overenskomst på LO-området, har ret til gratis uddannelse?

Hvis du er faglært eller ufaglært, har du mulighed for at få betalt din efteruddannelse på diplomniveau med op til 10.000 kr. om året. 

Læs mere om dine muligheder for tilskud til efteruddannelse.

Optagelseskrav

For at blive optaget på en diplomuddannelse skal du have 2 års relevant videregående uddannelse samt 2 års relevant erhvervserfaring (relevant erhvervserfaring dokumenteres via CV). Alternativt - andre uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med adgangskravene.

Herudover optager vi ansøgere, der efter en individuel kompetencevurdering vurderes at have realkompetencer, der svarer til adgangskravene.

Realkompetencevurdering

Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Så bør du overveje at få en realkompetencevurdering.

Realkompetencer er den viden, de færdigheder og de kompetencer, du på forskellig vis har erhvervet uden for det officielle uddannelsessystem. Hvis du får anerkendt disse kompetencer, får du et bevis.

Læs om realkompetencevurdering >>

Afmeldingsbetingelser

Eventuel afmelding til uddannelsen kan ske gebyrfrit indtil 14 dage før undervisningsstart. Sker afmelding herefter og frem til uddannelsesstart, fakturerer vi DKK 500,- i afmeldegebyr. Afmelder du dig efter uddannelsesstart, fakturerer vi det fulde beløb.

Kontakt

  • Malene Schøning Hansen
    Malene Schøning Hansen
    Uddannelseskoordinator

Uddannelseschef

  • Andreas Bach-Laursen
    Andreas Bach-Laursen
    Lektor og uddannelsesleder

Undervisere

  • Andreas Bach-Laursen
    Andreas Bach-Laursen
    Lektor og uddannelsesleder
Malene Nissen
- Jeg er blevet bevidst om, at en digital strategi skal spille sammen med en overordnet virksomhedsstrategi for at give værdi.
Malene Nissen
Forretningsudvikler, Privat og Private Banking hos Sydbank
Book et karrierermøde