Dan er vild med sin uddannelsesplan

Den 38-årige Dan er en af de 250 personer, som på et halvt år er strømmet til, siden IBA begyndte at tilbyde karrieremøder. Dan er lykkelig for sin nye uddannelsesplan.  

Han er uddannet folkeskolelærer og har arbejdet som både Key Account Manager og leder. Men da han fik job hos den fremadstormende software-virksomhed, Speedware, i Sønderborg fik han brug for mere uddannelse i projektledelse og innovation. Men hvilke muligheder havde han? Det hjalp en rådgiver fra IBA ham med at se.

Efter samtalen fik han en færdig uddannelsesplan med alle fagene listet op, så han både kunne se datoer og pris. 

Gratis karrieremøde

Dan ville opgradere sig selv.

Han bookede et karrieremøde med IBAs uddannelseskoordinator, og efter en time fik han en færdig uddannelsesplan.

Har du også brug for at få overblik over dine muligheder? Så gør som Dan og book et karrieremøde >>

- Jeg er allerede begyndt at fungere som projektleder for et nyt projekt på arbejde, så jeg kan hele tiden overføre min viden fra undervisningen direkte til mit arbejde. Det er SÅ brugbart, siger Dan Sandhøj Fromm. 

Fik overblik over sine muligheder

Dans behov for efteruddannelse opstod, da han begyndte i en ny spændende stilling hos Speedware i Sønderborg. En virksomhed som fik Børsens Gazelle i 2016 og oveni fik titlen som ”Årets digitale Gazelle i region Syddanmark/Sønderjylland”. Så da Dan blev ansat i januar, var væksten til at tage at føle på.

Den 38-årige Dan Sandhøj Fromm var med sine erfaringer mere end klar til at påtage sig jobbet som tovholder. Men der var også brug for én, som kunne lede projekter og styre innovationen i virksomheden.

- Det, kunne jeg godt tænke mig, skulle være mig. Men selv om jeg er folkeskolelærer og har erfaring med ledelse, så mangler jeg nogle værktøjer. Så derfor begyndte jeg at se mig omkring. Her opdagede jeg muligheden for at få en karrieresamtale på IBA, fortæller Dan, der privat bor i Tumbøl ved Aabenraa.

Dan havde mange spørgsmål til sin karriererådgiver, da han mødtes med hende. For han ville gerne være bedst muligt forberedt til at indvie sine chefer i sine planer. Hvor stor var læsebyrden på IBAs fag? Hvor lang tid ville det komme til at tage ham? 

Dan fik en times karrieremøde

Dan fik en times karriererådgivning af Gitte Valentin. Hun spurgte ind til præcis, hvilken viden Dan manglede i sit nye arbejde. Dan havde selv fundet frem til uddannelsen til Digital Konceptudvikling via IBA’s website. Så den tog de udgangspunkt i.

- 70 procent af den uddannelse er som skræddersyet til mine behov. Men jeg ville gerne putte noget projektledelse ind der, hvor uddannelsen havde e-handel, for Speedware bruger ikke e-handel. Så jeg havde brug for at snakke med én som Gitte, der kendte mulighederne, forklarer Dan.

Gitte sammensatte efter mødet en uddannelsesplan til Dan med datoer og pris på fagene. Og den vakte stor glæde. For her kunne Dan se, hvilke dage han skulle afsted på skole i dagtimerne samt rækkefølgen på fagene i løbet af de 2 år. 

Dans arbejdsplads, Speedware, tilbyder en web-baseret administrations løsning kaldet "Speedadmin" til Musikskoler og kulturhuse i DK, NO, SE, UK og DE. Oveni arbejder Dan med at udvikle add’on ”Speednet” som skal hjælpe de unge musikskoleelever under 13 år til at finde hinanden musikalsk. På den måde får harpespilleren i Viborg mulighed for at finde sammen med andre harpespillere i resten af Norden. 

Fleksibiliteten blev altafgørende

Der var dog lige ét lille problem. For et af fagene havde undervisning lige i en af hans travleste uger. Ugen efter skolestart. Her var han nødt til at arbejde. Så han ringede igen til Gitte Valentin på IBA.

På IBAs søsterakademi i Aarhus kunne han læse nøjagtigt samme fag - bare med start nogle uger senere. Så hvis Dan tog det ene fag deroppe, kunne han stadig nå at tage hele uddannelsen på 2 år.

- Fleksibiliteten og den omfattende hjælp var måske min bedste oplevelse med karrieresamtalen. Først fordi jeg ville pille nogle fag ud af en diplomuddannelse og erstatte dem med nogle andre. Dernæst fordi jeg havde brug for at kunne gå i skole i nogle bestemte uger. Det hele kunne min rådgiver hjælpe mig med. Det var service, konstaterer Dan.

De fleste af Speedwares ansatte er selv musikere. Deriblandt også Dan, som her spiller på trommer. Derfor står der også instrumenter på virksomheden, som bliver taget i brug i en ledig stund. Her giver Dan den gas med to af virksomhedens udviklere, Mikkel Andersen Strojek på guitar og Hans Peter Kjær på bas. 

Virksomheden hoppede med på vognen

Tilbage på sit arbejde skyndte han sig at invitere virksomhedens to stiftere til et møde, så han kunne præsentere dem for planen.

- Det giver noget pondus, når man som medarbejder kommer med en køreklar plan over ens videreuddannelse direkte fra IBA. Den er realistisk og gennemarbejdet, og man har udviklet den sammen med et andet menneske, som er ekspert i, hvad der er af muligheder. Det kan ens virksomhed forholde sig til, konstaterer Dan, som fik en meget overraskende reaktion fra sine chefer, da han præsenterede planen.

For først blev de helt tavse. Så begyndte de at grine og fortalte, at de havde frygtet, at Dan ville sige op. Et halvt døgn efter sagde de ja til hele pakken.

Så hurtigt begyndte snakken om, hvordan virksomheden fik mest muligt ud af at have Dan på uddannelse. Det var jo i alles interesse, at hele organisationen kunne få et boost ud af det.

Dan kommer retur til sit arbejde i virksomheden Speedware med mange værktøjer og virkemidler. Og noget, han har kunnet bruge i virksomheden, er sin nye viden om målstyring. Nu er han bedre til at spørge ”hvad er det egentlig, vi vil?” 

Dan tager viden med hjem

Nu er Dan begyndt på sin uddannelse. Og rent praktisk foregår det sådan, at han bruger Microsofts OneNote som hans studieplatform. Mappen er så delt med hans kolleger, som så hele tiden kan se hans notater eller filer fra undervisningen. Ud over det, har de aftalt, at hver gang Dan kommer retur fra sin uddannelse, så bringer han et nyt værktøj eller ny viden ind på det første møde i virksomheden.

- Jeg er heldigvis omgivet af kolleger, som har ”ja-hatten” på. De leger gerne med og hjælper med at prøve det nye af. Selvfølgelig er det ikke alt, der kan bruges, men vi tager det med videre, vi kan, siger Dan begejstret. 

Kontakt

  • Gitte Valentin Sørensen
    Gitte Valentin Sørensen
    Uddannelseskoordinator og administrativ leder. Akademi- og diplomuddannelser
  • Marianne Rasmussen
    Marianne Rasmussen
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser aftenhold
  • Charlotte Bøgel Hald
    Charlotte Bøgel Hald
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser daghold