Jobmuligheder
Med en Akademiuddannelse i Innovation, produkt og produktion bliver du godt rustet til en bred vifte af stillinger i både offentlige og private virksomheder. Du vil også kunne bruge dine nye kompetencer i et selvstændigt erhverv, samt i såvel nationale som internationale arbejdsopgaver.
Eksempler på jobmuligheder kan være produktudvikler, produktionschef, projektleder eller rådgivende konsulent.
Uddannelsens opbygning
Du kan vælge mellem to retninger på uddannelsen. Det betyder, at du kan skræddersy dit forløb præcis efter dit ønskede fokusområde.
Akademiuddannelsen i innovation produkt og produktion opdeles i to uddannelsesretninger:
- Innovation
- Produktion
Bemærk at begge retninger består af de samme to obligatoriske fag, samt et afgangsprojekt. Du har desuden mulighed for at vælge valgfag fra andre akademiuddannelser.
Akademiuddannelsen består af:
- To obligatoriske fag svarende til 20 ECTS
- Uddannelsesretningsbestemte moduler svarende til 20 ECTS
- Valgfrie moduler svarende til 10 ECTS
- Et afgangsprojekt svarende til 10 ECTS.
Retning: Innovation
Med uddannelsesretningen Innovation sikrer du dig værktøjerne til at analysere, tilrettelægge og vurdere en virksomheds forskellige problemstillinger med særlig fokus på innovation. Du lærer, hvordan du styrer og skaber innovative processer, og leder projekter.
Obligatoriske moduler:
- Projektledelse (10 ECTS)
- Værdikæden i praksis (10 ECTS)
Uddannelsesretningsbestemte moduler:
- Innovation i praksis (10 ECTS)
- Konceptudvikling og forretningsmodeller (10 ECTS)
Valgfrie moduler
- Se nedenfor (10 ECTS)
Afgangsprojekt
- Afgangsprojekt (10 ECTS)
Retning: Produktion
Med uddannelsesretningen Produktion sikrer du dig værktøjer til at analysere, tilrettelægge og vurdere en virksomheds problemstillinger med særlig fokus på produktionsoptimering. Du lærer at vurdere faktorer som produktions- og optimeringsteknikker, logistiske forhold, samt hvordan du leder projekter.
Obligatoriske moduler:
- Projektledelse (10 ECTS)
- Værdikæden i praksis (10 ECTS)
Uddannelsesretningsbestemte moduler:
- Produktionsoptimering (10 ECTS)
- Kvalitetsoptimering (10 ECTS)
Valgfrie moduler:
- Se nedenfor (10 ECTS)
Afgangsprojekt:
- Afgangsprojekt (10 ECTS)
Valgfrie moduler
- Iværksætteri i praksis (10 ECTS)
- Vækst, innovation og forretningsmuligheder i praksis (5 ECTS)
- Miljø og sikkerhed (5 ECTS)
- Kvalitetsstyring i praksis (5 ECTS)
- Materialestyring (5 ECTS)
- Produktudvikling (5 ECTS)
- Konstruktion (5 ECTS)
- Produktionsplanlægning (10 ECTS)
- Teknisk dokumentation (5 ECTS)
- Tværfagligt teamsamarbejde og innovationsprocesser (5 ECTS)
- Produktledelse (5 ECTS)
- Anvendt økonomi (5 ECTS)
- Organisering (5 ECTS)
Når du har afsluttet 60 ECTS, er du akademiuddannet. Det svarer til en kort videregående uddannelse.
Indledende kurser
Vil du forbedre dit grundlag for at gennemføre akademiuddannelsen, kan vi anbefale dig at vælge et indledende kursus først. Indledende kurser anbefales særligt, hvis det er længe siden du har studeret eller hvis du vælger et nyt fagområde.

Byg oven på dit svendebrev med en praktisk uddannelse for faglærte.
En akademiuddannelse gør dig endnu bedre til det, du er god til.
Læs mere om 'Byg Oven På'
Studieordning
AU i Innovation, produkt og produktion (PDF)
Tidligere studieordning (2020):
AU i Innovation, produkt og produktion (PDF)
Tidligere studieordning (2017):
AU i Innovation, produkt og produktion (PDF)
Studerende, der har gennemført et eller flere moduler efter en tidligere studieordning, kan afslutte uddannelsen efter disse tidligere regler op til 6 år efter det seneste modul er afsluttet, eller afslutte uddannelsen efter den nye studieordning.
Optagelseskrav
Du skal have en gymnasial uddannelse, en grunduddannelse for voksne (GVU), en relevant erhvervsuddannelse (EUD) eller relevant uddannelse på tilsvarende niveau samt minimum 2 års relevant erhvervserfaring for at blive optaget. Relevant erhvervserfaring dokumenteres via CV.
Herudover optager vi ansøgere, der har andre uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med adgangskravene. Desuden ansøgere der efter en individuel kompetencevurdering vurderes at have realkompetencer, der svarer til adgangskravene.