Marts 2021

Sven Arnarsson

Islandske Sven har haft travlt siden han dimitterede i 2014. 
Han har en stor portefølje af spændende stillinger bag ham, og det er svært ikke at blive inspireret af hans rejse og historie.
Læs mere om Sven herunder. 
 

Blå Bog

  • Navn: Sven Arnarsson
  • Uddannelse: Multimedia Design & Communication, IBA.
  • Dimitterede: Marts 2014
  • Nuværende job: COO hos Bright Star Studio
  • Tidligere job: Head of Marketing hos DoLand, Konsulent og Head of Customer Acquisition hos Barry Energy, Medstifter og Marketing Ansvarlig hos JABII samt  selvstændig siden 2015
  • Født: 1988
  • Nationalitet: Islandsk

Fem ord der beskriver IBA

  • Frihed
  • Kreativitet
  • Venskab
  • Selvstændighed
  • Fest

 

Hvem er jeg

Jeg er født i Reykjavík i 1988, men flyttede til Kolding, med min mor i 1992. Jeg taler islandsk, engelsk, dansk (naturligvis) og lidt spansk. Det, at jeg er født i Island og opvokset i Danmark, tror jeg har gjort, at jeg aldrig rigtigt har følt mig hjemme ét sted. Det har altid været nemt for mig at tilpasse mig og føle mig hjemme, der hvor jeg er på det givne tidspunkt. Når jeg ser tilbage, så var der aldrig noget bestemt jeg gerne ville når jeg blev voksen. Men frihed og kreativitet var nøgleord der altid gik igen.
Som barn af en kunstner, har min mor altid opfordret mig til at se livet fra en lidt alternativ vinkel. Hun lærte mig at se livets prøvelser som en udfordring fremfor et problem. At se nye situationer og relationer med en sund portion af nysgerrighed og skepticisme. Det tror jeg har gjort mig til en bedre iværksætter. Som nystartet har man tit få ressourcer og erfaringer, men hvis man bruger sin tid og nysgerrighed til at stille spørgsmål og eksperimentere, så har min erfaring været, at man tit finder ud af, at den konventionelle måde at gøre tingene på, ikke altid er den rigtige. Faktisk er det nogle gange en fordel ikke at være farvet af rutiner og erfaringer fra gamle brancher, det er noget som jeg synes unge studerende skal vide.

Min tid på IBA

Jeg valgte at studere på IBA fordi friheden ved at være freelancer eller selvstændig, tiltale mig meget. På IBA kunne jeg tage en uddannelse der kunne åbne op for denne verden.
Dét selv at kunne bestemme hvor, hvornår og hvor længe man arbejder var drømmen. Det viste sig selvfølgelig senere ikke at være tilfældet, faktisk vil jeg sige, at specielt de tidligere år var stress en større del af hverdagen end frihed, men sådan var det at være ung og naiv. Noget som bestemt ikke altid er en dårlig ting.

Dét jeg bedst husker fra min studietid
Hands-on projekter med eksterne virksomheder. Det har været uvurderligt for mig, at vi allerede fra de første par semestre fik lov til at arbejde med rigtige projekter med små virksomhedsejere. Jeg lærte hurtigt, at de færdigheder jeg havde lært, var eftertragtede og i høj kurs.

Min erfaring er, at kunderne generelt ikke ved hvad de vil, og det er din opgave at forventningsafstemme og finde en fælles løsning, der gør kunden glad. Dermed undgår man også, at kunden efterfølgende kommer tilbage gentagne gange med rettelser. Det var noget jeg lærte på den hårde måde, og bestemt noget som jeg har taget med mig i min rolle som selvstændig marketingkonsulent.

Min karrierevej

Året efter IBA gik med hjemmesider og freelance arbejde fra Sydspanien, faktisk tog jeg min afsluttende eksamen fra Spanien i 2014 over Skype. Jeg flyttede til Spanien for at få lidt ro til at arbejde på eksamen, og for at komme væk fra den kolde danske vinter. Det endte med, at jeg boede i Spanien i 6 mdr. og levede af at lave hjemmesider om dagen og feste om aftenen. Det var en fantastisk tid, men lyder måske lidt mere glamourøst end det var. De første par år som selvstændig kan være utroligt udfordrende og går meget med at opbygge relationer og erfaringer. Men det er det hele værd.

Efter IBA, læste jeg videre på VIA University College i Aarhus. Hvor jeg tog en PBA i Marketing & Branding management. Imens jeg studerede, begyndte jeg at arbejde som studiemedhjælper for Lix. En dansk start up, som lavede ”Spotify for studiebøger”. Det var utroligt spændende, og jeg lærte rigtig meget på kort tid. Desværre blev jeg opsagt, blot et par måneder efter jeg startede pga. nedskæringer. Men en af de ting jeg lærte mens jeg arbejdede ved Lix var ”at være ung, naiv og ivrig til at lære tit er en god ting”.
Stifteren og CEO af Lix var faktisk yngre end mig, og havde rejst flere millioner fra succesfulde investorer. På blot en god ide og en masse attitude. Hun var et godt eksempel på, at gode ideer vægter højere end kapital.
Det var det skub jeg havde brug for til for alvor at satse på at blive selvstændig.

Ideer havde jeg nok af, så nu var det bare at finde den rigtige og slå til.
På det tidspunkt, tidligt i 2015 var der faktisk meget få marketing bureauer der udelukkende satsede på digital og dem der eksisterede, tog sig godt betalt. Derfor besluttede jeg mig for at starte min egen marketing virksomhed mens jeg stadig studerede. Det viste sig hurtigt, at der var en stor efterspørgsel efter primært Facebook annoncering, søgemaskineoptimering og google annoncering. Der hvor efterspørgslen var størst var faktisk start ups og mindre virksomheder - de har nemlig budgettet, men ikke altid råd til at hyre en fuldtidsmedarbejder, og det var der jeg kom ind i billedet.
En af de virksomheder der matchede den profil, var et dansk sport-tech startup ved navn JABII. Jeg endte med at arbejde for JABII i halvandet år som medstifter og marketing ansvarlig. Efterfølgende startede jeg som en af de første ansatte i Barry Energy, en nyt dansk energy tech startup, der gør det nemt at få et smartere, billigere og mere klimavenligt strømforbrug. Her arbejdede jeg først som konsulent, derefter som marketing lead og til sidst som Head of customer acquisition. Da jeg forlod Barry havde de lige ansat deres første franske medarbejder og planlagt skalering til tre andre lande. Det var et sindssygt væksteventyr. Men efter lidt over 2 år, følte jeg, at det var tid til at komme videre, hvis jeg skulle udvikle mine kompetencer indenfor marketing og branding, og ikke blive for specialiseret indenfor ét område.

I dag arbejder jeg som Head of Marketing v. DoLand. En ny og dansk bæredygtig investeringsplatform hvis mål er at gøre det nemmere og mere overskueligt for almindelige danskere at investere bæredygtigt.

En typisk arbejdsdag for mig
Heldigvis, så er alle dage forskellige og min arbejdsdag er tit meget dynamisk. Mit ansvar som Head of marketing, er at markedsføre og brande DoLand som det foretrukne valg, hvis man vil investere bæredygtigt. Men det er mere end det, for vores markedsundersøgelser viser, at de fleste danskere enten aldrig har investeret eller investerer meget sjældent. Primært pga. usikkerhed. De er mere bange for at miste deres penge end muligheden for potentielt at tjene penge. Derfor er min fornemste opgave at uddanne og informere potentielle investorer i alle facetter af investering, så de føler sig klar til at investere.

Sådan har jeg gjort brug af min uddannelse og kompetencer fra IBA

I dag laver jeg ikke meget design selv, men jeg ved hvad godt design er og måske endnu vigtigere, hvad det ikke er. Hvilket gør, at når jeg arbejder med eksterne eller interne designere, grafikere, animatorer osv. så kan jeg tale deres sprog og i fællesskab kan vi finde frem til et resultat alle er tilfredse med. Det har også tit gjort, at jeg har haft mulighed for at arbejde med forskellige klienter såsom Art Director og Marketing Managers.

Sådan har min uddannelse fra IBA bidraget til min succes

Som førnævnt, så har kombination af praktik og teori på IBA vist sig at være en fantastisk kombination for mit vedkommende. At kunne afprøve mine færdigheder på rigtige cases og få konstruktivt feedback med det samme, har gjort, at jeg har kunne udvikle mig hurtigere og optimere mit output i langt højere grad end før. Så ja, det har givet mig et godt udgangspunkt for succes.
Jeg er kommet godt fra start, men jeg har meget at lære, heldigvis. Ellers ville det være kedeligt.

Alumni visdom

Aldrig tro, at du ikke er god nok på grund af din alder eller mangel på erfaring. Tag ansvar for din egen læring. Selvom IBA var en god oplevelse, så vil jeg sige, at det bedste man kan gøre for sin fremtidige karriere, er selvuddannelse. Facebook annoncering, Youtube video annoncering, PPC, SEO osv. det er for det meste ikke en del af pensum på erhvervsuddannelserne, og hvis det er, så er det højst sandsynligt forældet information da det hele går så stærkt i dag.

Hvis du går med en iværksætter i maven, så vær ikke bange for at starte din virksomhed imens du er under uddannelse. Det er også et plus på CV’et, da det reelt ser ud til, at du har mere arbejdserfaring, hvis du starter når du er under uddannelse.

Når du kommer til et jobinterview, så forestil dig, at personen, der interviewer dig, er din kunde. Gør dit forarbejde og vis, at du bruger din erhvervsrelaterede viden (ikke nødvendigvis erfaring) til at stille kritiske, men konstruktive spørgsmål. F.eks. hvis du skal til jobsamtale angående et job som designer, så undersøg deres hjemmeside og hele deres visuelle identitet grundigt. Pas på med at kritisere logoer eller andet der er svært at ændre, men kommenter f.eks. på det hvis der mangler white-space, teksten står for tæt, knapperne er placeret forkert osv. Vis eller fortæl dem hvordan du ville gøre i stedet med en før og efter visuel præsentation, så viser du, at du ved hvad du taler om, samt at du har gjort en indsats for at få jobbet.

IBA Alumni Sven Arnarsson

Kontakt