April 2021

Sofie Daugbjerg

Blå Bog

  • Navn: Sofie Daugbjerg
  • Nationalitet: Dansk
  • Uddannelse: Entrepreneur og Designmanager
  • Dimitterede: Sommer 2018
  • Nuværende Job: Kommunikationsmedarbejder hos Holstebro Musikskole
  • Tidligere job: Mediegrafiker hos Lydens By og Kommunikationsmedarbejder hos Odin Teatret
  • Født: 1987

Fem ord der beskriver IBA

  • God energi
  • Kreativ kickstarter
  • Sjov studietid
  • Dedikerede undervisere
  • Fremtidsorienteret læring

Hvem er jeg

Jeg er oprindeligt vokset op i Aarhus, hvor jeg boede indtil min familie rykkede til Lemvig, en lille by vestpå. Efter gymnasiet har jeg lavet mange forskellige ting. Jeg tog et ophold på Testrup Højskole, jeg rejste til Paris hvor jeg boede og blandt andet gik på sprogskole og arbejdede. Jeg kom ind på Forfatterskolen som 21-årig og flyttede til København. Lige efter afgang fra Forfatterskolen i 2009 flyttede jeg til Kolding hvor jeg startede på Designskolen. Jeg savnede dog forbindelsen til det innovative samt erhvervs-delen, og jeg begyndte derfor at læse fag på IBC. I samme periode blev jeg mor. Under barslen hørte jeg om uddannelsen E-design som kun findes på KEA og IBA. Det var præcist noget for mig på grund af de tanker jeg gik med. Jeg satte mig derfor ned og gik i gang med optagelsesprøven. Jeg har kun gået på uddannelser der kræver optagelse gennem prøver, så det var ikke ukendt terræn for mig. Jeg var så heldig at komme ind, og på det tidspunkt tror jeg ikke, at jeg var klar over hvor stor en betydning studietiden ville få for mig.

Min tid på IBA

Jeg valgte E-design fordi den tilbød en kombination af business og design, med udgangspunkt i at gå i dybden undervejs i processerne - og det var netop dét, som jeg ikke fandt på Designskolen. Det at arbejde så intenst og fokuseret med innovation og designprocesser var præcis hvad jeg drømte om at få mulighed for at øve mig på.

Jeg fik oprindeligt tippet om uddannelsen af en ven, og det var ikke uvant for mig at gå igennem en ansøgnings-proces med opgaveløsning og samtaler. Så jeg gik i gang, fokuserede og samlede opmærksomhed og kreativitet om at løse ansøgningen med udgangspunkt i hvad jeg ville og kunne tænke mig. Min motivation var helt klart det at arbejde metodisk med kreativitet og opgaveløsning - og at få en masse erfaring i at skabe løsninger og levere produkter. Jeg havde også ideer om at gøre det skabende til en levevej ved at starte virksomhed selv.

Dét jeg bedst husker fra min studietid
Alle underviserne var mega seje og kompetente.
Jeg var på og tilstede i undervisningen, og hver dag var jeg så heldig at få ny og opdateret viden. Det satte virkelig gang i nysgerrigheden og den faglige udvikling. Jeg kunne mærke at underviserne tog udgangspunkt i aktuel og brugbar viden, og ikke bare lirede forældet undervisningsmateriale af.  De havde alle praktisk erfaring fra deres karriere som de også kunne dele ud af, og de var altid klar på en ekstra snak hvis man havde spørgsmål.

Vi blev hele tiden holdt ved ilden og fodret med de nyeste teorier. Jeg elskede når vi f.eks.  var på FORMLAND hvor vi orienterede os i de nyeste iværksættertrends, mikro og makrotendenser indenfor design og interiør og deltog i oplæg med PEJ Gruppen, hvis trendmateriale vi også benyttede i undervisningen. Der var hele tiden den her overbygning og relation til det virkelige liv, der gjorde at jeg fik troen på og fundamentet til at sige: “Det her kan faktisk være en karrierevej, og oveni købet en mega fed en af slagsen.” Det samme gjorde sig gældende når vi havde Real Life Cases og arbejdede sammen med virksomheder og brands som Mos Mosh, Harteværket og Kolding Storcenter om at møde reelle udfordringer med innovative og researchbaserede løsninger. På den måde er IBA virkelig også verdensmestre i at have den her gode relation til erhvervslivet og Kolding by. Som studerende får man lov til at sætte dagsordenen og sætte sit præg, og den slags erfaringer er så vigtige når man skal ud på arbejdsmarkedet / selv starte virksomhed efterfølgende.

De bedste minder jeg har fra IBA er når vi studerende arbejdede sammen i grupper og lærte at bruge de synergier der opstår, at dele ambitioner og visioner med mine medstuderende, og de lærerige processer vi gennemgik på vejen fra idé til løsning. Vi havde en klasse som fungerede godt både socialt og fagligt, fordi vi alle ville hinandens bedste og altid gav en ekstra indsats for at opnå det bedste resultat. På den måde inspirerede og motiverede vi hinanden, og det var virkelig en fed hverdag at være en del af - det kan jeg godt savne.

Sådan ændrede min tid på IBA mig
Min tid på IBA ændrede mig helt klart. Jeg gennemgik en kæmpe udvikling. Jeg oplevede, at det at gå i skole kan være sjovt - hver dag. For jeg havde virkelig en fest de år, og når jeg ser tilbage, gik de virkelig hurtigt. Jeg har en travl hverdag med arbejde og familie nu, men indimellem kigger jeg tilbage på studietiden, eller finder en gammel opgave frem. Jeg kan se, at jeg var i mit rette element, og havde en god balance mellem at være klædt på fagligt og teoretisk, være inspireret og kreativt ladet op - og have værktøjer og metoder til at eksekvere og producere.

For mig repræsenterer studietiden på IBA også en bro mellem da jeg startede i sommeren 2016, lidt usikker på hvad fremtiden ville byde på, til jeg stod til dimissionen i sommeren 2018 og vandt Studieprisen for højeste gennemsnit. Hvad var der sket i mellemtiden? Jeg landede på det helt rigtige studie, og havde fuldstændigt engageret og dedikeret mig i det - og jeg blev bare grebet af at få stillet til opgave at løse de fedeste cases og arbejde sammen med dygtige undervisere og motiverede medstuderende. Vi kom alle ind på livet af hinanden, og havde et oprigtigt ønske om at støtte hinanden, både fagligt og socialt.

Så for mig repræsenterer IBA-tiden også det at fremtidsdrømme kan føre til gode resultater i virkeligheden.

Min karrierevej

Efter dimissionen lavede jeg flere forskellige ting. Jeg arbejdede med Studieby Kolding om at starte Kontur Festival op, jeg var i virksomhedspraktik på 1925 Modellen, en innovationsvirksomhed der ligger i Pakhuset, jeg brugte det netværk jeg fik igennem min praktik i Business Kolding.

På et tidspunkt fik jeg arbejde som kommunikationsmedarbejder på et teater, hvor jeg var ansvarlig for kommunikationen, arbejdede med deres hjemmeside og lancering af webshop og startede en masse ting op:  Bl.a. fik jeg indført ugentlige kommunikationsmøder med en agenda, at producere grafisk materiale ud fra en design guide, brand management og storytelling via teatrets kommunikationskanaler. Jeg samarbejdede både internt med andre afdelinger af teatret og eksternt med samarbejdspartnere. Jeg samlede alle platforme i Hootsuite, et professionelt værktøj til styring og måling af sociale medier. Alt sammen uden at få stillet et markedsføringsbudget eller team til rådighed. Til trods for det formåede jeg at etablere et solidt framework til praksisgange i kommunikationen og brandingen af denne kulturvirksomhed. Som resultat af den koordinerede og fokuserede indsats eksploderede følgertilvæksten med + flere tusinde på under et år. 
 

I dag arbejder jeg som mediegrafiker i Lydens By, som er et brandingkoncept for Struer, en smukt beliggende Limfjords by.

I Lydens By er jeg engageret i mange aktiviteter og interessentgrupper og løser primært opgaver indenfor produktion af grafisk materiale både til print og web. Jeg sidder også med opgaver indenfor marketing og kommunikation. Vi er et ungt og dynamisk team, og det er en produktiv og kreativ arbejdsplads med en super god chef der altid har øje for og fingeren på pulsen med hvad der sker, både lige nede ad gaden, helt lokalt - og ude i den store verden. Så jeg føler mig privilegeret over at realisere en kreativ karriere med en masse seje kollegaer, der ønsker at drive tingene fremad, skabe værdi og udvikling.

En typisk arbejdsdag for mig
Der er mange forskellige projekter og faser igennem et år. Det er derfor, at er det godt at bevare overblikket med et årshjul eller en årskalender. Vi har både events og kampagner i løbet af de forskellige sæsoner, så det er nødvendigt at planlægge i god tid for at kunne forberede, producere og være ude med det rigtige på de rette tidspunkter. Dagene er vidt forskellige, men jeg kan rigtig lide den vekslen mellem det praktiske (om det så er photoshoot eller at opbygge oplevelseszoner i byrummet) og det teoretiske eller mere nørde-agtige, f.eks. at udvikle en design guide til en lydkunstbiennale.

Sådan har jeg gjort brug af min uddannelse og kompetencer fra IBA

Undervisningen var delt op i fag som Designproces, Markedsføring og Brand Management - og det fungerede rigtig godt, at man både fik en grundig indføring i teori, og derefter fik selverhvervet erfaring gennem intensive projekter hvor vi inddrog metoder på tværs af fagene. Det gav et fundament jeg kan trække på alt efter hvilken problemstilling jeg står overfor. Det er godt at kunne begrunde og argumentere for et tiltag eller en løsning og her hjælper det at have teoretiske og praktiske esser i ærme - især når man arbejder med mange forskellige faglige profiler, der alle har vidt forskellige baggrunde og agendaer.

Jeg har brugt det med at idé-generere, arbejde i teams, sætte folks talenter i spil og være passioneret om nye ideer og tiltag - tage dem alvorligt og følge dem til dørs.

Personligt vil jeg sige, at det vigtigste jeg har lært er at arbejde med innovationsmetoder, designprocesser og at arbejde i teams. Det at være fokuseret på at nå frem til den bedste løsning som flest muligt får mest muligt ud af, som er grundstenen i designproces-teori: at design er empatisk, og funderet i research og behov. Det er så vigtigt for arbejdsmarkedet lige nu, og også fremadrettet. Man når sjældent de bedste løsninger, hvis beslutningsretten ligger ved en eller to personer alene. Det flytter fokus fra det innovative og hæmmer produktiviteten. Så rigide magtstrukturer og hierarkier hører fortidens arbejdsmarked til. Et solidt værdisæt, at omsætte ideer til virkelighed, evnen til at være fleksibel, gå på kompromis, skabe mulighedsrum, være problemløsende og have øje for hele teamets sammensætning, rækkevidde og kompetencer - alle disse ingredienser er nødvendige for fremtidens gode og nødvendige løsninger.

Sådan har min uddannelse fra IBA bidraget til min succes

Min uddannelse fra IBA har givet mig et mod til at turde række ud mod både mine drømme til helt konkret at skabe professionelle kontakter, samt gjort mig exceptionelt trænet i at spotte behov og potentialer og arbejde mig frem til hvordan en opgave kan løses samt hvem eller hvilke kompetencer denne opgave har brug for. Samtidig fik vi som studerende tid til og mulighed for at efterprøve alle teorierne i praksis, så det ikke kun blev ved begreber oplistet på en PowerPoint præsentation. Vi lærte gennem undervisningsformen at forbinde ideer til virkeligheden og have øje for hvilken værdi og forandring et produkt eller en løsning kan skabe for andre.

Alumni visdom

Et råd jeg gerne selv ville have haft
Din vej gennem livet er en rejse, og din studietid er også en rejse i sig selv. Vær til stede, både fagligt og socialt, giv af dig selv, lyt til andre og lær af andre. Genbesøg og støv dine værdier af i ny og næ.

Et råd jeg gerne vil give videre
Manage it !

Uanset hvad du står overfor, personligt eller professionelt, så brug de værktøjer du har lært til at håndtere det med. Tøv ikke med at handle på dine ideer! Det kan starte i det små… inviter på en kaffe og en gåtur hvis du synes nogen virker spændende, det kan være starten på et venskab, et professionelt partnerskab, en start-up. – who knows?

Du er fremtiden - tænk over hvilket fantastisk ansvar og kæmpe mulighed det er! Fremtidsforsker Anne Skare Nielsen har i både spøg og alvor udtalt om sit arbejde i Future Navigator: “We don’t do consulting, we do insulting.”

Hvilken verden, hvilket arbejdsmarked, hvilke løsninger og produkter oplever du at der er brug for? Du ser garanteret noget andet end de ældre generationer. Lad dig ikke slå ud af dem som sidder på magten nu eller kun vil vedligeholde status quo. Hvem skal få hjulene til at dreje om 5 eller 10 år? Hvem skal skabe langsigtede og velafbalancerede globale dynamikker når det kommer til issues som produktion, ressourcer og arbejdsliv?

Husk hvem du er, hvad du er passioneret omkring og hvad dine værdier er.

IBA Alumni Sofie Daubjerg