Marts 2020

Maria Skau Madsen

Maria har trods hendes unge alder allerede opnået store resultater og har sat sine spor i den danske marketingsbranche.
Senest er hun blevet optaget på The M List 2020. 

Blå Bog

  • Maria Skau Madsen
  • Nationalitet; Dansk
  • Uddannelse: Entreprenørskab og design
  • Dimitterede 2017
  • Nuværende job: Visual Identity Manager hos Kansas A/S 
  • Tidligere job: Concept- & Graphic Designer hos House Doctor Gorup,Visual Identity Manager hos Bianco, Head of Marketing hos Bianco
  • Født: 1992
  • Fødeby: Aarhus

Fem ord der beskriver IBA

  • Rumlig
  • Innovativ
  • International
  • Muligheder
  • Udvikling

Hvem er jeg

Jeg er født i Aarhus, men jeg har gået i folkeskole og har haft mine teenageår i Esbjerg.
Efter folkeskolen søgte jeg ind på HHX, fordi jeg troede, at jeg skulle tage gymnasiet ligesom mange andre unge gør efter endt folkeskole. Jeg var en ung forvirret teenager, som ikke vidste hvad jeg ville. Så derfor blev løsningen med gymnasiet et naturligt valg, men virkeligheden blev en anden. Efter et halvt år på HHX fandt jeg hurtig ud af, at jeg ikke gik på handelsgymnasium for min egen skyld. Jeg havde svært ved at falde til, ikke socialt, men fagligt. Min kreativ-krøllede hjerne var udfordret og jeg havde svært ved at sidde ned dag ud og dag ind og kigge ned i bøgerne. Jeg besluttede at stoppe og skifte til HG, handelsskolens grundforløb, da jeg på den måde ikke følte, at jeg havde spildt tiden på HHX.

På HG mødte jeg en skøn dame, min IT-lærer, og hun udfordrede mig på mine kreative evner og spurgte, hvad jeg skulle efter HG. Jeg var fortsat fortvivlet omkring, hvad jeg skulle, men hun gav mig indsigt i den kreative branche i form af mediegrafiker uddannelsen. En erhvervsuddannelse på 4 år, som gav mig mulighed for at udforske og udvikle mine kreative kompetencer. 1 år på grundforløb og herefter 3 år som elev. Min elevtid tilbragte jeg hos ”Rosendahls – Print, Design og Media” i Esbjerg.

Efter mediegrafiker kunne jeg mit grafiske håndværk til fingerspidserne. Jeg var lykkelig og glad, for jeg havde fundet min plads, hvor jeg kunne uddanne mig uden at skulle sidde med hovedet begravet i store tykke bøger. Jeg ønskede en sammenkobling mellem mine tekniske kompetencer og mere fokus på strategi og forretnings-udvikling, at samle forretningen på et strategisk, men også operationel niveau med de grafiske og tekniske erfaringer, som mediegrafikeruddannelsen havde givet mig.
Det blev skuddet til, at jeg søgte ind på Entreprenør og design på IBA.

Min tid på IBA

Jeg kendte ikke rigtig til IBA før jeg gik i gang med at søge nettet tynd for uddannelser, som kunne give mig den sammenkobling jeg ønskede. Men da jeg faldt over uddannelsen Entreprenør og Designmanager hos IBA, så var jeg slet ikke i tvivl om, at det lige var dén uddannelse som jeg havde søgt efter. Min motivation for at søge ind var, at uddannelsen havde det perfekte spænd mellem teori og praksis. Jeg kendte mine begrænsninger og udfordringer fra min opstart på HHX, og jeg var overbevist om, at jeg ikke skulle lande sådan endnu engang.

Dét jeg bedst husker fra min studietid
Jeg tænker tilbage på min tid på IBA som værende yderst lærerig, kreativ og en tid, hvor tiden fløj afsted. Det var også en lidt kaotisk tid, fordi akademiet skulle flytte og var i midlertidige lokaler, men alligevel formåede IBA at skabe kreative rammer og plads på akademiet, hvor vi kunne udvikle vores faglige kompetencer fra studiet og lykkedes med projekter i samarbejde med spændende erhvervscases. Jeg husker min tid på IBA som en tid, hvor jeg fik mulighed for at afprøve mine kreative kompetencer og være i mit rette element. Når jeg sidder og tænker tilbage på det nu, så vil jeg ønske, at jeg var bedre til at prioritere tid i min hverdag og til at arbejde mere i de kreative rammer som vi fik stillet til rådighed på IBA. Den kreative proces, det må være en milepæl i 2020, at jeg får den implementeret mere i hverdagen.

Mit stærkeste minde er klart nogen af de erhvervscases, som vi fik fornøjelsen af at have på studiet. Det var hér, hvor vi virkelig fik afprøvet vores teorier fra studiet i praksis. Det var vildt spændende og utrolig lærerigt. Jeg havde ikke som sådan foretrukne fag, men jeg synes egentligt, at uddannelsen generelt havde en god balance mellem kreative og mere praktiske fag, så uddannelsen ikke bare er et kreativt cirkus, men man kommer derfra med praktisk og faglig viden, der gør, at man rent faktisk er i stand til at eksekvere på den faglige viden og de teorier samt kompetencer, som man tager med efter endt uddannelse.

Min karrierevej

Jeg startede min karriere, da jeg var i praktik hos Society of Lifestyle under mærket Meraki. Praktikken var en meget spændende og lærerig tid og fik endnu en gang bekræftet, at hårdt arbejde betaler sig.
Jeg fik tilbudt et fast job og startede som Concept- and Graphic designer hos Society of Lifestyle.

Bianco
Efter halvandet år hos Society of Lifestyle blev jeg enig med mig selv om, at det var det rigtige tidspunkt til at søge videre.

Jeg blev tilbudt et job som Visual Identity Responsible hos BIANCO, hvor mit ansvar blev at udvikle brandets visuelle identitet på alle online samt offline medier. Efter godt 6 måneder tilbød BIANCO mig en unik mulighed som Marketingschef, hvor jeg fik ansvaret for alt BIANCOs markedsføring samt et team på 5 ildsjæle. Det var en lærerig periode hvor vi udviklede kampagnen: "STEP OUT OF YOUR HEAD" i samarbejde med reklamebureauet &Co. Kampagnen gik viralt og de første uger efter lanceringen fik vi 22,5 millioner views på Facebook, YouTube, omkring 440.000 reaktioner og 187.000 delinger på Facebook.

Derudover vandt kampagnen flere priser. Blandt andet til THE TRUE AWARD 2019 og VM i CANNES LIONS 2019. En spændende, hård, udfordrende og lærerig rejse på mange måder - men det er lige præcis dét, som gør vores branche så unik at arbejde i.

Kansas A/S
I dag sidder jeg som Visual Identity Manager ved Kansas A/S, hvor jeg blandt andet står for at sikre vores corporate identity igennem alle touch points. Derudover sidder jeg også som brand ansvarlig for Kansas Wear, som er Kansas mode- og livsstilsbrand. Det er super lærerigt, udfordrende og jeg får brugt mine kreative og tekniske kompetencer fra mediegrafiker uddannelsen, sammenkoblet med min teoretiske og praktiske viden fra Entreprenør og Designmanager.


En typisk arbejdsdag for mig
Jeg synes ikke nogen af mine dage er ens. Den ene dag kan jeg sidde i møder på kontoret i Odense, den anden dag kan jeg være på photoshoot i København, den tredje dag kan jeg være til et PR-event. Det er meget forskelligt. Jeg kan også bruge en hel dag foran computeren på mails, budgetter og præsentationer – det er meget, meget forskelligt – men også helt fantastisk, alt andet vil være kedeligt.

 

Sådan har min uddannelse fra IBA bidraget til min succes

Min tid på IBA lærte mig at tro mere på mig selv og egne evner, at det er okay vi ikke alle er ens. Nogen har stor succes med tykke bøger og stillesiddende studier, andre har ikke. Jeg følte uden tvivl, at det var et nederlag da jeg stoppede med HHX. Men min tid på IBA lærte mig, at der er brug for mange forskellige typer af succeser, kompetencer og personligheder – og jeg er så glad for, hvor jeg er landet og står den dag i dag. Troen på mig selv og egne evner vokser i hvert fald stadigvæk – selvom jeg ikke er studerende lige nu, så har jeg helt sikkert planer om, at jeg på et tidspunkt skal tilbage til studiebøgerne igen. Jeg vil gerne videreuddanne mig indenfor ledelse og på sigt drømmer jeg om at kunne afslutte en MBA. "Dream big, work hard and surround yourself with good people" - det må være det helt rigtige statement at indsætte Jeg tror på personlig og faglig udvikling igennem hele livet, og min tid på IBA ser jeg tilbage på med et smil. Og nu kigger jeg frem af i forhold til mit job og forsøger at suge alt det til mig som jeg kan – og ikke mindst give videre. Det er fantastisk – og jeg hviler i, at det er okay ikke at have taget en gymnasialuddannelse. Jeg trives, udvikler mig, er glad og taknemmelig – det må være absolut det vigtigste.

Sådan har jeg gjort brug af min uddannelse og kompetencer fra IBA

Jeg vil faktisk sige, at det er en god sammenkobling af alle fag. Den strategiske og mere teoretiske viden og færdigheder i form af markedsføring, branding, forretning- og konceptudvikling – når man går i dybden med de fag og skaber en synergi på tværs – så bliver det magisk. Og her er jeg glad for, at jeg har fået muligheden for at få teori med fra alle fag. Det gør at mine færdigheder og kompetencer for at kunne udvikle og tænke forretningen 360 grader er yderst brugbar i mit arbejde den dag i dag.

Alumni visdom

Et råd jeg gerne selv ville have haft
Hvil i dit studie, vær i det og nyd tiden. Jeg ville ønske, at jeg havde slappet mere af i mit studie, og ikke havde haft så meget fokus på "at komme frem" og bare blive færdig. Studietiden er unik - enjoy.

Et råd jeg gerne vil give videre
Hvil i dig selv, dine drømme og mål for din fremtidige karriere. Branchen er fantastisk og den rummer så mange muligheder – du skal bare turde at gribe dem og tage chancer. Mærk efter; ”Gør dét du brænder for, så du ikke brænder ud.”

Kontakt