Februar 2020

Louise Lindeskov

Louise er en kreativ sjæl og har derfor altid vidst, at hun ville arbejde med marketing. 
Siden hun blev færdig på IBA har hun fortsat arbejdet på at dygtiggøre sig i forbindelse med sit arbejde. Hun skriver selv, at hun er er fra "den gamle skole" og at hun derfor sideløbende med jobsøgningen efter dimissionen i 2013 læste "Online Kommunikation og Sociale Medier" hos Innovationsfabrikken.

Læs hendes spændende historie herunder, hvor hun uddyber hvordan hun arbejder i dag, hele tiden dygtiggør sig og hvordan IBA har styrket hende. 

 

Blå Bog

  • Navn: Louise Lindeskov
  • Uddannelse: Markedsføringsøkonom og Professionsbachelor i International handel og markedsføring
  • Dimttederede: 2013
  • Nuværende job: Marketing Projektleder hos Lindab Profil A/S
  • Tidligere job: Marketing Assistant hos Aller Aqua A/S
  • Født:1988
  • Fødeby: Haderslev, Danmark

Fem ord der beskriver IBA

  • Innovativ
  • Inspirerende
  • International
  • Engageret
  • Social

Hvem er jeg

Jeg er født i Haderslev og opvokset flere steder i Sydjylland. Min familie har været sådan en familie, som aldrig rigtig har slået rødder. Inden jeg startede på IBA havde jeg taget en HHX på Haderslev Handelsskole og afholdt et sabbatår.

Jeg har altid været kreativ og vidst at jeg ville arbejde med markedsføring. Det at kunne påvirke salget eller kunderne i en anden retning ved hjælp af forskellige aktiviteter finder jeg enormt spændende. Det blev i den grad bekræftet da jeg tog min handelseksamen. Herefter valgte jeg at studere på IBA i Kolding, fordi de kunne realisere de ønsker jeg havde til uddannelse og samtidig lå tæt på min bopæl. Ydermere tilbyder IBA klasseundervisning, frem for forelæsning som universitetet.

Min tid på IBA

Dét jeg bedst husker fra min studietid
Jeg har mange gode minder fra min tid på IBA. Det første jeg umiddelbart tænker på er rusturen som vi var på en af de første dage. Det var simpelthen en af de sjoveste dage nogensinde. Et andet dejligt minde at tænke tilbage på var en studietur til Dublin, hvor vi fik lov at opleve byen på egen hånd og hvor underviserne havde planlagt ture, som jeg sætter stor pris på at have oplevet. Alle underviserne var generelt de bedste jeg har haft. De var engagerede på et andet niveau end jeg tidligere har oplevet og de var gode til at trække hverdagens eksempler ind i undervisningen. Mit fortrukne fag var selvfølgelig marketing og særligt når vi skulle arbejde med projekter og cases. Jeg er generelt meget løsningsorienteret, hvilket er en nødvendighed når man arbejder med projekter som jeg gør i dag. Man kan aldrig være helt forberedt, for det går sjældent helt som man har planlagt. Det kan jeg godt lide, for så skal man tænke i nye baner for at opnå de mål der er opsat.

Sådan udviklede IBA mig

Gennem IBA har jeg lært mig selv bedre at kende. For hvordan er jeg selv, når jeg indgår i et team? Det har været med til at gøre at jeg er blevet bedre til at samarbejde og lytte, egenskaber som bestemt har været givende i min funktion i dag. Ydermere er jeg blevet introduceret for mange karrieremuligheder undervejs og det blev klart for mig hvilken vej jeg skulle.

Min karrierevej 

Da jeg dimitterede i januar 2013 og skulle ud at søge mit første arbejde, valgte jeg at tage online kommunikation og sociale medier på Innovationsfabrikken. Jeg er nemlig af den ”gamle” skole, så sociale medier og fokus på digitale platforme var stadig buzzwords da jeg læste. Jeg søgte jobs løbende og kom til mange samtaler. Jeg oplevede at virksomhederne gerne ville have nye medarbejdere med masser af ny viden, men de skulle også have erfaring – noget som er umuligt at efterleve når man er nyuddannet. Medmindre man tæller praktikken med. Her havde jeg to praktikforløb bag mig, som var årsagen til at jeg landede mit første job.

Jeg blev ansat som barselsvikar hos Aller Aqua, hvor jeg fik 5 dages introduktion. Det var en stilling hvor jeg sad med hovedansvaret for udvikling af grafisk materiale på op til 7 sprog, indtastning i databaser og redigering af hjemmesider. Jeg havde minimalt erfaring med CMS, Photoshop og InDesign, så det var gennem ”how to” videoer på Youtube – et redskab man bestemt ikke skal undervurdere, at jeg fik opgaverne løst. Mit næste – og nuværende arbejde fik jeg gennem den erfaring jeg havde tilegnet mig i vikariatet.

Som Marketing Projektleder hos Lindab er det mit ansvar overordnet at sikre at marketingplanen med kampagner følges og at øvrige aktiviteter understøtter dette. Det sker i tæt samarbejde med salgsledelsen og udviklingsafdelingen. Jeg sikrer overblikket i kampagneudarbejdelse og har ansvaret for de messer vi deltager i. Derudover laver jeg opslag på vores SoMe kanaler til kampagnerne og står for redigering af vores landingpages og udarbejdelse af direct mail, e-mail marketing og andre aktiviteter som kampagnerne indeholder. Det er forskelligt og besluttes forud for hver kampagne. Undervejs i hver eneste aktivitet monitorerer jeg adfærden som kampagnerne udløser fra vores kunder og laver løbende evalueringer og nogle gange justeringer undervejs.

Jeg er en del af et team, som består af en marketingchef, en kollega med samme ansvar som mig for vores ventilation, en grafisk designer, en marketingassistent og en online projektleder.

En typisk arbejdsdag for mig
En typisk arbejdsdag for mig består ofte af møder og opkald med salg, udviklingsafdelingen og eksterne samarbejdspartnere. Der er hele tiden aktiviteter som skal igangsættes, understøttes og evalueres. Samtidig med ”daily business” sikrer jeg også hele tiden at holde mig opdateret med nye muligheder og tendenser i markedet. Jeg tager løbende kurser og uddannelsesmoduler, senest et diplomfag i projektledelse. Jeg bliver hver dag udfordret i mine overvejelser og opgaver og ikke to dage er ens.    

Sådan har min uddannelse fra IBA bidraget til min succes

Færdigheder jeg især har taget med mig videre fra IBA er min rolle i samarbejde. Hver gang vi skulle arbejde med cases foregik det i teams. Her handler det om at samarbejde mod et fælles mål og samtidig blive enige om rejsen dertil. Det kan være svært og særligt når man arbejder med forskellige personligheder og roller. Jeg har her lært at lytte, argumentere og bidrage til at få skabt et fælles fundament. Det er kompetencer som jeg i dag drager stor nytte af i min rolle om projektleder.

Min tid på IBA har bidraget til, at jeg hurtigt fik job efter endt uddannelse, og rustet mig til de udfordringer, man møder når man skal stå på egne ben.  

Alumni Visdom

Et råd jeg gerne selv ville have haft
Et råd jeg godt selv ville have haft er, at man skal huske at nyde rejsen undervejs. Deltag i arrangementer, tag med på studieture, deltag i elevråd hvis du gerne vil gøre en forskel og ikke mindst husk at få skabt sociale relationer med dine medstuderende. De vil gavne dig undervejs i din karriere. Jeg har haft mulighed for at samarbejde med flere efterfølgende og har brugt dem som eksterne samarbejdspartnere og til sparring. Det er dem som er tættest på at være i samme situation som dig selv.

IBA Alumni, Louise Lindeskov sammen med Salgschef René Jensen da de modtog byggeriets energipris i 2020