Finalist til Årets IBA Praktik

Scannings- og målevirksomheden Zebicon stormer frem

Den fremadstormende Billund-virksomhed havde vind i sejlene på praktikfronten. IBA-praktikant Birgitte Lærke Andersen indstillede sit praktikforløb hos Zebicon til Årets IBA Praktik 2016 og kom med i finalen.

Birgitte var i praktik i marketingafdelingen hos Zebicon i efteråret 2015, da hun var ved at færdiggøre sin uddannelse som professionsbachelor i international handel og markedsføring på IBA Erhvervsakademi Kolding.

Birgitte (i sorte bukser på foto) blev siden fastansat hos Zebicon som Marketingkoordinator. 

Zebicon udvider

IBA-praktikanten var langt fra den eneste nyansættelse i Billund. For Zebicon er nu vokset til 20 fastansatte.

Zebicon har eksisteret siden 2003 og er dannet af de to direktører, Jeppe Hebsgaard Laursen og Kasper Fedde Krogh, som lærte hinanden at kende på LEGO. 

Hør hvorfor Birgitte i 2016 indstillede sit praktikophold hos Zebicon

Ny praktikant på vej

Da Zebicon fik stort udbytte af deres første IBA-praktikant, har Marketing Manager, Katja Ramsing, og Marketingkoordinator, Birgitte Lærke Andersen, i fællesskab gjort plads til at tage en ny. Katja deltog i 2016 på årets ”Speeddating” hos IBA, hvor hun netop havde fået at vide, at Birgittes indstilling af sit praktikophold var gået videre til finalen i Årets IBA Praktik.

Så da Katja skulle præsentere Zebicon, voksede hun lige et par centimeter, da hun storsmilende fortalte, at Billund-virksomheden ikke blot var blevet indstillet af deres tidligere praktikant for et godt praktikophold. Men at opholdet nu også var med blandt de fem bedste i finalen.

Birgitte blev begejstret for Zebicon

Birgitte Lærke Andersen forelskede sig i Zebicon i det øjeblik, hun mødte Marketing Manager, Katja Ramsing (lyse bukser på foto), til speed-dating i 2015. Katja inviterede hende efterfølgende til en samtale.

- Jeg blev meget begejstret med det samme. Zebicon virkede til at være et meget åbent sted. Til samtalen fik jeg en grundig rundvisning, inden vi overhovedet satte os ned, så jeg var meget positiv over den flotte modtagelse. Samtidig kunne jeg bare mærke, at jeg ville kunne samarbejde med både Jeppe (direktør for Zebicon red.) og Katja, husker Birgitte.

Da hun begyndte på sin tre måneders praktik, havde hun fra dag ét en væg med en masse farverige post-it. De var delt op i kategorierne Introduktion, IT-systemer, hi-messe, Video og Diverse (marketingopgaver). Det store overblik var guld værd for et ordensmenneske som Birgitte:

- Jeg behøvede ikke at strække mine opgaver for at få tiden til at gå. I stedet kunne jeg skifte mellem projekterne i løbet af en dag. Og jeg vidste præcis, hvad jeg kunne gå i gang med. Det fik mig til at føle mig godt tilpas. 

Den stille Birgitte blev kastet for løverne

En af de mange opgaver på Birgittes oversigt med post-its var hi-messen i Herning 2015. En stor industrimesse, som kun holdes hvert andet år. En messe som Zebicon i høj grad bruger til at komme i kontakt med nye kunder.

Men selv om Birgitte havde stået for alle forberedelserne, så var det meget grænseoverskridende for en introvert person som hende at være med til at sælge.

Hun fik sammen med en dygtig kollega ansvaret for en stand, som kunne fortælle om Zebicons arbejde helt overordnet. Imens havde virksomhedens fageksperter deres egen stand med alt det tekniske udstyr.

Birgitte fik stor ros

Og messen gik overraskende godt. For Birgitte lyttede grundigt til, hvad kollegaen i hendes egen stand fortalte de første kunder, som kom på besøg. Og så var hun hurtigt klar til at give den viden videre. Så det blev en rigtig god oplevelse.

”Ja” - griner Marketing Manager Katja, som selv er uddannet eksportingeniør. Hun stod i den mere fagspecifikke stand lidt derfra. For da hun lige ville over for at se, om Birgitte var ok, kunne hun knapt få øje på hende. For Birgitte stod midt i standen omringet af en masse kunder og fortalte løs.

Efter hi-messen fik jeg stor ros af mine kolleger. Både for alle de fakta, jeg lynhurtig sugede til mig og videregav. Og fordi jeg var god til at fornemme, når nogle af kunderne havde brug for flere info. Så begrænsede jeg min egen tale og tog dem med hen til den anden stand, hvor de kunne få svar på alle deres spørgsmål.
- Ja. Birgitte fik faktisk skaffet os en del nye kunder, bekræfter Katja med et anerkendende blik.

Birgitte har styr på værktøjskassen

Ifølge Katja har Birgitte generelt en stor værktøjskasse med sig fra sin uddannelse som professionsbachelor.

- På et tidspunkt havde vi nogle besøgende, som spurgte hvad vores markedsandel var. Den greb Birgitte lige med det samme og begyndte at regne det ud. Så jeg har tydeligt mærket, at hun har teorien i orden.

Katja Ramsing kan også fortælle, at Birgitte Lærke Andersen er god til at gøre Zebicons markedsføring målbar.

For eksempel har Birgitte opstillet mål for, hvor længe besøgende skal blive på virksomhedens website. Og for at få dem til at blive lidt længere, har Birgitte produceret flere tekstbokse til hver side.

Kontakt