Virksomheder udfordrer de studerende

En vigtig del af studierne på IBA Erhvervsakademi Kolding er, at de studerende kommer i direkte kontakt med virksomheder og får et indblik i, hvilke udfordringer der er både på strategisk plan, mht. udvikling og i hverdagens opgaver.

Fakta

Studerende på IBA deltager i mindst 5 virksomhedsprojekter i løbet af deres uddannelse.

Flere gange i løbet af studiet byder forskellige virksomheder ind med opgaver, som teams af studerende udarbejder løsningsforslag til ved at koble deres teoretiske viden fra bøgerne med virkeligheden ude i virksomhederne. På den måde får de studerende trænet i praksis.

Vi får mere, end vi havde drømt om

En af de virksomheder, som IBA samarbejder meget med på professionsbacheloruddannelsen i International handel og markedsføring er Würth, der sælger produkter til byggebranchen.

Marketingchef Michael Gadegaard er meget begejstret for de studerendes løsningsforslag i 2015 til et projekt om udvikling af nye koncepter inden for værktøj til bestemte brancher. "Vi har fået alt, og mere end vi havde drømt om og selv kunne have udviklet i virksomheden", fortæller han.

De studerende udvikler og præsenterer typisk deres koncepter for virksomheden, men i dette projekt skulle løsningen også indeholde ideer til kommercialisering - helt konkrete planer for, hvordan Würth implementerer de nye koncepter. De studerende fik altså ansvaret for at løse en opgave, som om de var ansat hos Würth.

Michael Gadegaard forklarer, at det vindende projekt i særlig grad bød på en løsning, Würth ikke selv kunne have fundet, og at teamet havde forstået Würths vision som udgangspunkt og leverede "mere end vi havde drømt om".

I et lignende projekt lavede bachelorerne bl.a. nye koncepter til at undgå dyrt spild, fejl på byggepladsen, værktøj med udvidede funktioner og til at få Würth til blive en mere bæredygtig virksomhed.

En gruppe bestående kun af piger kunne også sagtens være med, selvom virksomheden arbejder med værktøj og maskiner. Som studerende Mette Holmegaard siger, så kunne de bidrage med at tænke ud af boksen og hjælpe virksomheden med at skubbe til gamle rammer og vaner. 

Netværket bliver udvidet

I forbindelse med innovationsprojekter, case competitions og andre case studies får de studerende unikke muligheder for at netværke med folk fra erhvervslivet, hvilket kan føre til en praktikplads og ultimativt et job efter studiet.

Således fik Niels Christian Bartels, der har læst International handel og markedsføring, job som direktionsassistent hos Würth i direkte forlængelse af sit hovedprojekt.

Han siger: ”Jeg synes, det er en enestående mulighed at skrive opgave for en virksomhed og komme ud og vise, hvad jeg kan. Det er en fantastisk mulighed for at få en fod inden for i en virksomhed”.

Bliv professionsbachelor i international handel og markedsføring

Læs mere om uddannelsen i international handel og markedsføring og de muligheder uddannelsen giver.

Kontakt

Niels Christian Bartels
- Professionsbacheloren i International handel og markedsføring har givet mig et godt netværk i erhvervslivet.
Niels Christian Bartels
Direktionsassistent hos Würth