Ny undersøgelse:

Jon og Ivan har kigget ind i hovedet på de unge bilkøbere

Underviserne Jon Ording Haug og Ivan Hassinggaard har forsket i de unge bilkøberes præferencer med hjælp fra Würth i Kolding. Undersøgt hvad de tænder på, og hvad de forventer af bilsælgerne.

Det var derfor også hos Würth, at de to undervisere tirsdag den 3. maj 2016 præsenterede deres forskning for 100 interesserede bilforhandlere. Bilforhandlerne kom fra Jylland og Fyn.

For at også nysgerrige bilforhandlere fra Sjælland kunne blive klogere på deres kommende unge kunder, holdt de to IBA-undervisere og Würth foredraget igen på Sjælland onsdag den 4. maj. 

Se hele undersøgelsen

Se rapporten om de unge bilkøberes adfærd.

De to undervisere har arbejdet på undersøgelsen det seneste år sideløbende med, at de har undervist i blandt andet markedsføring på uddannelsen som professionsbachelor i international handel og markedsføring (pba).

I undersøgelsen har Jon og Ivan spurgt 250 forskellige unge om deres overvejelser i forbindelse med deres første bilkøb. 

De har desuden haft 12 udvalgte pba-studerende til at hjælpe dem med researchen.

Skru ned for salgsgassen
Jon og Ivan afleverede mange gode råd til bilsælgerne, som skal være klar til at modtage nogle særdeles velinformerede unge bilkøbere i deres forretninger. For de unge har gjort deres research hjemmefra, så når de kommer ind i butikken, så ved de næsten mere end sælgeren.

Så skru ned for salgsgassen. For de unge bilkøbere forventer ærlighed og pakkeløsninger, opfordrede underviserne.

- Træd et skridt tilbage, når I skal sælge biler til de unge. De er super kritiske og gennemskuer lynhurtigt, hvis I overdriver, sagde Ivan Hassinggaard blandt andet.

De såkaldte millennials søger ”det ægte”. De vil have en god oplevelse. Og så vil de gerne have noget ekstra med i handlen, så de føler sig godt behandlet.

Gør noget ved websitet
- De savner ikke jer forhandlere på de hurtige sociale medier. Til gengæld kan I godt gøre mere ud af jeres websites. Hvorfor får I for eksempel ikke kundeanbefalinger herind, spurgte underviserne og fortsatte:

- Millennials søger sparring i deres køb. Så hav indsigt, lyt, forstå og vejled. For den, der evner at skabe relationer til den unge, får handlen.  

På fem år forandres alt

- I branchen går vi og advarer hinanden om, at der sker mere i de kommende fem år, end der har gjort de seneste 50 år. Så vi ved godt, at vi er nødt til at følge de nye tendenser for at følge med, siger Alex Aunbjerg der ejer Aunsbjerg i Kolding og to andre byer. 

Han havde taget fire af sine medarbejdere med til infomødet, hvor de to undervisere øste ud af deres viden. 

Bilforhandleren fik meget med sig fra mødet - deriblandt glæden over, at det ikke var for sent for ham at komme i gang med at bruge de sociale medier.  

For underviserne kunne nemlig fortælle, at godt nok ville det blive nødvendigt på sigt - men pt brugte de unge mere bilforhandlernes egne websites, når de researcher. 

Würth var værter

Würth lagde lokaler til infoarrangementet, fordi firmaet har stor interesse i, at det går bilforhandlerne godt.

Det er nemlig dem, Würth lever af.

Würth sælger alt fra bremseolie til handsker og pudsemiddel. Alt det, som forhandlerne skal bruge, når de servicerer vores biler. "Alt på nær reservedele", som de siger hos Würth.

Download hele rapporten fra forskningsprojektet

Læs mere om uddannelsen som Professionsbachelor i international handel og markedsføring, som Jon og Ivan underviser på.

Kontakt

  • Jon Ording Haug
    Jon Ording Haug
    Adjunkt
  • Ivan Hassinggaard
    Ivan Hassinggaard
    Lektor
Julie Borring
- Da jeg skulle købe min første bil, begyndte jeg med at researche på nettet. Det var først ret sent, jeg faktisk tog afsted til bilforhandleren.
Julie Borring
Har taget uddannelsen International handel og markedsføring
Læs mere om Julie>>