Erhvervsakademiuddannelse

Markedsføringsøkonom

På denne uddannelse lærer du bredt om marketing, salg, ledelse, kommunikation og økonomi, og om hvordan de forskellige områder arbejder sammen i virksomheden.

Du får et grundigt indblik i de mange faktorer, der påvirker en salgssituation og du får en god forståelse for, hvordan en virksomhed opnår de mest optimale forhold såvel internt som eksternt.

Uddannelsen fokuserer på at du bliver i stand til at håndtere virksomhedens marketingopgaver fra planlægning til gennemførelse, og samtidig inddrage relevante overvejelser fra dine medspillere. Vi lægger vægt på at du som Markedsføringsøkonom straks kan bidrage til aktiviteterne i virksomheden og tilføre nye ideer og metoder til at løse marketingopgaverne.

Fakta

  • Studiestart: 30. januar 2017 Ansøgningsfrist: Vi optager løbende.
    Studiestart: August 2017 Ansøgningsfrist: 15. marts 2017 // 5. juli 2017.
  • Adgangskrav: Gymnasial eksamen eller erhvervsuddannelse + specifikke adgangskrav
  • Varighed: 2 år
  • Økonomi: SU

Klik her for at finde en liste over de bøger, du skal bruge på dit studie.

Ansøg

Se, hvad Maria bruger sin uddannelse til

Maria er Marketingkoordinator på Batavus og sidder på hovedkontoret i Horsens.

 

Som færdiguddannet markedsføringsøkonom kan du bl.a. få job som marketingassistent, eksportassistent, salgs – og kundeansvarlig, indkøbsassistent eller kommunikationsmedarbejder, og på længere sigt kan du gøre karriere som f.eks. marketingchef, produktchef eller Key Account Manager.

Markedsføringsøkonom er en 2-årig erhvervsakademiuddannelse, der består af en obligatorisk del, forskellige valgfag, en praktikperiode og et afsluttende eksamensprojekt.

Den tidligere 4-tals pige, Louise, fik en pris for højeste snit på markedsføringsøkonom uddannelsen i juni 2016. Læs historien

Hvad lærer du på studiet?

Du lærer bl.a. at planlægge salg og markedsføring, så du kan være med til at udføre virksomhedernes strategi og internationalisering. Du lærer hvordan de rigtige marketingbeslutninger skal tages ved også at inddrage andre funktioner i virksomheden så som økonomi, organisation, omverden og lovgivning. Du lærer også om digital markedsføring på et strategisk og taktisk niveau.

På Markedsføringsøkonom på IBA Erhvervsakademi Kolding arbejder vi med forskellige undervisningsmetoder som f.eks. klasseundervisning, gruppearbejde, forelæsninger, oplæg fra relevante personer, temadage, projektuger osv. Undervisningen er derfor meget varieret og du vil ikke opleve, at to uger er ens.

Undervisningen er en løbende kombination af teori og praksis hvor du i høj grad får lov til selv og med dine medstuderende at inddrage virksomheder  bl.a. gennem større projekter og opgaver.

Fagene på studiet bliver udviklet i samarbejde med eksterne eksperter, så de er tilpasset virksomhedernes aktuelle behov.

Job og karriere

Som markedsføringsøkonom kan du arbejde bredt med markedsføring, salg og kommunikation i både danske og internationale virksomheder som f.eks. assistent eller koordinator.

Du har også mulighed for at arbejde som konsulent i reklamebranchen og andre brancher med markedsføringsaktiviteter.

På længere sigt er uddannelsen som markedsføringsøkonom fundamentet for en karriere som f.eks. marketingchef, eksportchef eller indkøbschef.

I 2013 havde 100% af nyuddannede markedsføringsøkonomer haft deres første job inden for 12 måneder. Se en forklaring på tallene.

Mette Luise Møller Sørensen
Jeg blev med det samme en del af butikken. Jeg har fået alt det ansvar, jeg har kunnet bære, og jeg har anvendt al den teori, jeg har lært på uddannelsen og mere til.
Praktikant og finalist til Årets IBA Praktik 2016
Markedsføringsøkonom

Valgfag

På 3. semester vælger du en større valgfagspakke, der giver dig mulighed for at specialisere dig inden for det, du synes der er spændende – og som kan bruges til at forme din karriere.

Valgfagspakken (3 eller 4 fag) giver dig yderligere værktøjer inden for en række områder, som er særligt interessante for virksomhederne.

Bl.a. digital markedsføring, som vi udvikler i tæt samarbejde med vores kursusafdeling, der er en førende udbyder af uddannelse inden for området. Du kan også vælge fag inden for fx salg, kommunikation og innovation. I valgfagene får du mulighed for at arbejde med opgaver, som ligner dem, du møder i erhvervslivet. Du indgår i teams, der selv skal styre opgaverne og komme frem til nogle relevante anbefalinger.

Du kan vælge 3 eller 4 blandt følgende fag:

  • Digital Markedsføring
  • Entrepreneurship
  • Innovation
  • Salg
  • Kommunikation
  • Consumer behavior
  • Statistik/økonomi/erhvervsret

Valgfaget "Strategisk Innovation" fik føling med innovation drevet af brugerne under deres besøg hos Novo Nordisk. Læs om besøget her >>

Praktik

På markedsføringsøkonomstudiet er der 12 ugers obligatorisk praktik på 4. semester.

Du vil under dit studie møde en karrierevejleder og en virksomhedskonsulent fra IBA Erhverv, som guider og giver sparring til, hvad den målrettede ansøgning og det effektive CV skal indeholde.

Du har som studerende også mulighed for at få en individuel samtale, hvor en karrierevejleder fra IBA Erhverv gennemgår din ansøgning og dit CV sammen med dig. Sammen lægger I en plan for næste step i processen.

IBA Erhverv har et godt netværk af tidligere praktikvirksomheder i ind- og udland, og der er rift om de studerende fra IBA. IBA Erhverv modtager derfor ofte jobopslag med både praktikpladser og faste stillinger, som IBA Erhverv slår op på jobportalen. Se jobportalen her

IBA Erhverv har desuden forskellige aktiviteter for alumner (tidligere studerende red.).

Inden du skal i praktik, bliver du som studerende inviteret til en karrieredag på IBA med en række indbudte virksomheder, som alle leder efter praktikanter som netop dig. Karrierevejledning og praktik er med til at gøre dig erhvervsparat. 

Både den studerende, virksomheden og IBA har et fælles ansvar for, at der skabes gode relationer, og at alle parter får noget ud af den studerendes praktikophold i virksomheden. IBA Erhverv har gode erfaringer med at få alle studerende i praktik.

Internationale studiemuligheder

Som studerende på markedsføringsøkonomstudiet på IBA får du tilbudt en række forskellige internationale muligheder. Der er mulighed for at læse et semester i udlandet eller vælge at tage praktikken i udlandet. Har du ikke helt mod på et udlandsophold på 3 måneder, er der også studieture af ca. 1 uges varighed sammen med dine medstuderende.

Du har også mulighed for at komme til en af vores partnerskoler og deltage i deres International Marketing Week. Der vil du blive stillet en faglig relevant opgave, som skal løses i grupper, der er sammensat på tværs af forskellige nationaliteter og uddannelsesinstitutioner.

Læs mere om dine internationale muligheder.

Global profil

Hvis du ønsker en særlig stærk global profil, kan du vælge mellem bacheloruddannelserne Business Management across Europe eller Euro-Asia Business Management.

På disse uddannelser indgår markedsføringsøkonomuddannelsen sammen med bl.a. ét eller flere år på et universitet i udlandet.

Hvis du vil læse Business Management across Europe eller Euro-Asia Business Management skal du vælge uddannelsen fra begyndelsen.

Læs om uddannelserne:

Varighed

Studiet er normeret til 2 år (120 ECTS point). De første 3 semestre følger du undervisningen på IBA. Du skal forvente, at der er 22-24 lektioners undervisning pr. uge. På 4. og sidste semester skal du 12 uger i praktik i en virksomhed, der er relevant for studiet, og efterfølgende skal du skrive dit afsluttende eksamensprojekt. 

Videreuddannelse

Hvis du ønsker at læse videre, når du er uddannet markedsføringsøkonom, er der flere forskellige muligheder. Du kan bl.a. udbygge din uddannelse med en 1,5-årig professionsbachelor i International handel og markedsføring, som IBA også tilbyder.

Med en professionsbacheloruddannelse kan du herefter tage enten en cand.merc. på handelshøjskolerne i Danmark, en kandidatgrad på en udenlandsk uddannelsesinstitution eller en MBA på IBA eller en anden dansk eller udenlandsk uddannelsesinstitution.

Hvis du foretrækker at kombinere arbejde med studier, kan du vælge en diplomuddannelse i international handel og markedsføring, samtidig med at du passer et job. Du har direkte adgang til denne diplomuddannelse, som IBA også tilbyder.

Endelig har du adgang til HD 2. del på landets handelshøjskoler. Du skal dog muligvis supplere med visse fag.

Undervisere

  • Inga Rosa Bettina Haase
    Inga Rosa Bettina Haase
    Lektor. Underviser i ledelse, organisation, forhandling og innovation.
  • Ivan Hassinggaard
    Ivan Hassinggaard
    Lektor. Underviser i markedsføring, salg og logistik.
  • Lene Fallesen Ravn Rasmussen
    Lene Fallesen Ravn Rasmussen
    Lektor. Underviser i erhvervsret.
  • Line Rohde Ottosen
    Line Rohde Ottosen
    Adjunkt. Underviser i kommunikation, salg og markedsføring.
  • Oksana Jørgensen
    Oksana Jørgensen
    Lektor. Underviser i global kommunikation.
  • Ole Mehlsen
    Ole Mehlsen
    Adjunkt. Underviser i logistik og markedsføring.
  • Per Dueholm
    Per Dueholm
    Adjunkt. Underviser i global økonomi og internationalt salg.
  • Peter Michael Ikjær
    Peter Michael Ikjær
    Lektor. Underviser i organisation og researchmetoder.
  • Stefan Eberle
    Stefan Eberle
    Adjunkt. Underviser i markedsføring, salg og logistik.
  • Svend Ole Glüsing
    Svend Ole Glüsing
    Adjunkt. Underviser i organisation og ledelse.
  • Nikolaj Svensson
    Nikolaj Svensson
    Adjunkt. Underviser i markedsføring.
  • René Jensen
    René Jensen
    Adjunkt. Underviser i økonomi.
  • Gitte Reeckmann Larsen
    Gitte Reeckmann Larsen
    Adjunkt. Underviser i økonomi.
  • Astrid Kjærvik
    Astrid Kjærvik
    Underviser i global økonomi og statistik
  • Michael Mikkelsen
    Michael Mikkelsen
    Underviser i marketing, salg og økonomisk styring

Ansøgning og optagelse

Du kan søge ind på Markedsføringsøkonom både til sommer- og vinteroptag.

Har du spørgsmål i forbindelse med optagelse, kan du kontakte Betina Sørensen på tlf. 72 11 82 38.

Vinteroptag

Du bliver optaget på baggrund af din adgangsgivende gymnasiale eksamen, dvs. hhx, stx, htx, hf eller eux. Det er et krav, at du har enten matematik eller virksomhedsøkonomi på B-niveau og engelsk på C-niveau. 

Er der flere ansøgere, end der er pladser, optager vi dem med de højeste eksamensgennemsnit.

Download ansøgningsskemaet (Word) og send det til optag@iba.dk.

Ansøgningsfrist: Vi optager løbende, så skynd dig at send din ansøgning, inden pladserne bliver optaget.

Hvis du ikke umiddelbart opfylder de optagelseskrav, der er gældende for Markedsføringsøkonom, har du mulighed for at få vurderet dine realkompetencer. Det betyder, at vi vurderer, om du har opnået kompetencer på anden vis (ved f.eks. erhvervserfaring og kurser), som kan erstatte de manglende eksamener.

Download skema til realkompetencevurdering (Word).

Sommeroptag

Uddannelsen er tilsluttet Den Koordinerede Tilmelding, så du kan søge online på www.optagelse.dk til sommeroptag. Du kan søge optagelse på enten kvote 1 eller kvote 2. I begge tilfælde skal du bruge optagelsesområdenummer 79260, når du ansøger.

Kvote 1:

Du bliver optaget på baggrund af din adgangsgivende gymnasiale eksamen, dvs. hhx, stx, htx, hf eller eux. Det er et krav, at du har enten matematik eller virksomhedsøkonomi på B-niveau og engelsk på C-niveau.

Er der flere ansøgere, end der er pladser, optager vi dem med de højeste eksamensgennemsnit.

Ansøgningsfristen er 5. juli kl. 12.00.

Kvote 2:

Du kan søge optagelse via Kvote 2, hvis du har en adgangsgivende merkantil erhvervsuddannelse inden for økonomi, kontor – eller finansområdet eller anden adgangsgivende eksamen, som du ønsker vurderet sammen med dine øvrige kvalifikationer.
 
Du skal have bestået engelsk på minimum c niveau og matematik eller virksomhedsøkonomi på minimum b-niveau.
 
Eller 
 
Hvis du ikke har en adgangsgivende eksamen, kan du søge optagelse via en realkompetenceafklarende samtale. Du skal til ansøgningen i optagelse.dk vedlægge en motiveret ansøgning, der minder om en jobansøgning. Heri beskriver du dig selv, dine interesser, dine forventninger til uddannelsen og dine planer for fremtiden, samt et CV. Se mere omkring en motiveret ansøgning herunder.
 
Du skal have, hvad der svarer til engelsk på minimum c niveau og matematik eller virksomhedsøkonomi på minimum b-niveau.
 
Kvote 2 ansøgninger vurderes endvidere efter:
  • Relevant erhvervserfaring i Danmark 
  • Relevant supplerende uddannelse i Danmark eller udlandet
  • Andre aktiviteter som værnepligt, højskole, udlandsophold.

Ansøgningsfristen er 15. marts kl. 12.00.

Ansøgere med udenlandske og internationale eksamener skal også søge inden 15. marts.

Motiveret ansøgning

Når du søger via kvote 2, skal du sende en motiveret ansøgning sammen med dit ansøgningsskema.

Forslag til spørgsmål du kan stille dig selv, når du skal skrive en motiveret ansøgning:

Hvorfor har du valgt netop denne uddannelse?

Hvad er din drivkraft - din motivation, og hvordan vil du begrunde, hvorfor vi skal optage netop dig?

Hvilke dybere bevæggrunde har du for at vælge netop denne uddannelse? - Husk - der findes ingen forkerte svar. 

Hvilke relevante kvalifikationer og erfaringer har du med dig, og hvordan har disse kvalifikationer og erfaringer haft indflydelse på dit valg af uddannelse?

Hvilke tanker har du gjort dig omkring selve uddannelsen?

Hvilke overvejelser har du gjort dig med hensyn til uddannelsens opbygning, indhold m.v.?

Hvilke informationer har du søgt? og hvordan?

Hvilke personlige egenskaber mener du er vigtige for at gennemføre uddannelsen?

Mød en markedsføringsøkonom

Henrik har brugt sin markedsføringsøkonomuddannelse til at blive selvstændig.

Læs mere:

Kontakt

  • Niels-Jørgen B. Madsen
    Niels-Jørgen B. Madsen
    Studievejleder for optagelse. Underviser i markedsføring.
Kaare Lenton
Jeg er på reklamebureau og lærer at forstå marketing fra flere sider.
Studerende på Markedsføringsøkonom
Om praktikpladsen hos ImageConsult