Samtalen som redskab

Skab synlige resultater med samtalen i centrum.

Faget er et valgfag på akademiuddannelsen i HR

I faget lærer du at gennemføre produktive samtaler, give feedback i konfliktløsningssituationer og benytte kommunikation som udviklingsværktøj. Du bliver skrap til at bruge coachingteknikker i praksis og bliver bevidst omkring etik i forskellige samtale situationer.

Du får et solidt indblik i kommunikationens afgørende betydning for virksomhedens fortsatte HR-udvikling. Vi arbejder med praksisnære problemstillinger og specifikke samtaleteknikker, så du bliver i stand til at anvende teknikker i din egen dagligdag og være med til at udvikle samtaler i din virksomhed.

Dette hold er målrettet dig, der er i job. Se hold for ledige >>

  • Daghold
  • Aftenhold
DKK 9.800
Eksamen: Mundtlig
Omfang: 10 ECTS
Varighed: Varighed: 8 mandage og tirsdage fra uge 40
Der er undervisning 9.00-15.15 mandage og tirsdage i ugerne 40 og 41, samt mandage og tirsdage i ugerne 43 og 44. Faget afsluttes med en mundtlig eksamen i uge 46. Eksamensdatoen aftales senest ved studiestart
Tilmeld
DKK 4.400
Eksamen: Mundtlig
Omfang: 10 ECTS
Varighed: 10 undervisnings-aftener: Torsdage kl. 18:00 - 21:30

En del af faget kan være e-learning.

Faget afsluttes med en mundtlig eksamen. Eksamensdatoen aftales senest ved studiestart.

Litteraturudgift: Ca. 500-800 kr.

Tilmeldingsfrist:

Mandag den 27.8.2018

Der tages­ forbehold for ændringer.

Tilmeld

Faget giver dig kompetencer og konkrete værktøjer, som er en uundværlig del af HR-medarbejderens arbejde og som ruster dig til at afholde konstruktive samtaler med medarbejderne.

I virksomheder kan der tit opstå konflikter, især på tværs af afdelinger, og med dette fag bliver du i stand til at håndtere vanskelige samtaler, samt analysere årsagerne og vurdere metoderne til løsning af konflikterne.

Du lærer om:

  • Samtale- og kommunikationsteorier

  • Coaching og udviklingsorienterede samtaler

  • Etik og psykologi i samtaler

  • Medarbejdersamtaler, konflikthåndtering og feedback

  • Dialogværktøjer

Værdi for virksomheden

  • Du styrker virksomhedens interne kommunikation og relationer
  • Du bidrager til bedre effektivitet ved at minimere antallet af misforståelser igennem mere og bedre dialog

Målgruppe

Uddannelsen er for dig, der arbejder med kommunikation og mennesker i din hverdag. Det kan være, at du er HR-medarbejder og ønsker konkrete teknikker til at blive en bedre formidler. Det kan også være, at du besidder en rådgivende og/eller coachende funktion og gerne vil have mere teoretisk viden på området.

Tag en hel akademiuddannelse (AU)

Du kan tage en hel akademiuddannelse på typisk 2-3 år, enten på daghold eller aftenhold eller en kombination.

Læs mere om akademiuddannelsen i Human Resource

Niveau

Faget er en del af Akademiuddannelsen i Human Resource. En akademiuddannelse svarer til en kort videregående uddannelse. Du kan tage faget som en del af din uddannelse eller som et selvstændigt kursus.

Du kan med stor fordel vælge et Indledende kursus før eller sideløbende med at du deltager på et fagmodul.

Vi gør særligt opmærksom på, at der er projektskrivning i fagmoduler, som afsluttes med mundtlig eksamen. Er det længe siden du sidst har lavet projektarbejde, så er det en rigtig god investering med et Indledende kursus i studieforberedelse, studieteknik og projektskrivning. Her lærer du både om studieteknik og forskellige facetter i projektskrivning.

Økonomi & Tilskud

Der findes en række kompetencefonde, som kan give tilskud til din efteruddannelse. Det reducerer virksomhedernes udgifter til efteruddannelse.

Vidste du fx, at langt de fleste der er omfattet af en privat overenskomst på LO-området, har ret til gratis uddannelse?

Hvis du er i job, kan du også søge Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) til rigtigt mange af de uddannelser, du finder på IBA Erhvervsakademi Kolding.

Læs om økonomi og tilskud til din efteruddannelse

Optagelseskrav

Du skal have en gymnasial uddannelse, en grunduddannelse for voksne (GVU), en relevant erhvervsuddannelse (EUD) eller relevant uddannelse på tilsvarende niveau samt minimum 2 års relevant erhvervserfaring for at blive optaget.

Herudover optager vi ansøgere, der har andre uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med adgangskravene. Desuden ansøgere, der efter en individuel kompetencevurdering vurderes at have realkompetencer, der svarer til adgangskravene.

Realkompetencevurdering

Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Så bør du overveje at få lavet en realkompetencevurdering.

Realkompetencer er den viden, de færdigheder og de kompetencer, du på forskellig vis har erhvervet uden for det officielle uddannelsessystem, og hvis du får anerkendt disse kompetencer, får du et bevis.

Læs om realkompetencevurdering

Ansøgningsfrist

Daghold:
2 uger inden studiestart.

Aftenhold:
Tilmeldingsfristen fremgår af de enkelte hold

Hvis der er ledige pladser optager vi studerende helt frem til første undervisningsdag.

Kun hold med ledige pladser vises på hjemmesiden.

Afmeldingsbetingelser

Eventuel afmelding til uddannelsen kan ske gebyrfrit indtil 14 dage før undervisningsstart. Sker afmelding herefter og frem til uddannelsesstart, bliver du faktureret DKK 500,- i afmeldegebyr. Afmelder du dig efter uddannelsesstart faktureres det fulde beløb.

Ved dokumenteret sygdom,­ afslag på Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) eller afslag fra a-kasse/jobcenter ­kan afmelding ske gebyrfrit helt op til første undervisningsdag.

Undervisere

  • Susanne Toft Lyngs
    Susanne Toft Lyngs
    Erfaren HR praktiker med 25 års erfaring inden HR og ejerledelse. Underviser i HR og coaching.
  • Liselotte Christensen
    Liselotte Christensen
    Underviser i Samtalen som redskab.

Kontakt

  • Charlotte Bøgel Hald
    Charlotte Bøgel Hald
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser daghold
  • Gitte Valentin Sørensen
    Gitte Valentin Sørensen
    Uddannelseskoordinator og administrativ leder. Akademi- og diplomuddannelser
  • Marianne Rasmussen
    Marianne Rasmussen
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser aftenhold
Karl Jørgen Dyrvig Jensen
- Alting skifter, alting ændrer sig. Måden man arbejder på i dag, er ikke den samme som for 20 år siden. Med efteruddannelse har man en chance for at følge med.
Karl Jørgen Dyrvig Jensen
Overmontør, Give Sygehus
Casper Middelbo
- Efteruddannelse er vigtigt. Både for virksomhedens skyld, men også for din egen.
Casper Middelbo
Privatrådgiver, Sydbank