Strategisk kommunikation

Alle virksomheder kommunikerer. Nogle gør det bare mere bevidst end andre.

Vil du have redskaberne til at sikre professionel, målrettet og effektiv kommunikation i virksomheden, så er uddannelsen Strategisk kommunikation et oplagt valg.

Du bliver rustet til at koble virksomhedsstrategien sammen med de kommunikationsindsatser, en virksomhed foretager. Kurset gør dig til en strategisk kommunikatør, der kan analysere, planlægge og udføre kommunikationstiltag, der underbygger virksomhedens strategi.­

På uddannelsen i strategisk kommunikation lægger vi vægt på den strategiske tilgang til kommunikation, idet grundstenen er forståelsen af, at alle kommunikationsindsatser relaterer sig til og afspejler virksomhedsstrategien.

Dette hold er målrettet dig, der er i job. Se hold for ledige >>

  • Daghold
  • Aftenhold
DKK 9.800
Tilskud: SVU max DKK 21.500 ­
Eksamen: Mundtlig
Omfang: 10 ECTS
Varighed: 8 dage

Forløbet starter mandag i uge 40.

Der er undervisning 9.00-15.15 torsdag og fredag i uge 40, mandag og tirsdag i uge 41 og 43-44. Herefter eksamen i uge 46.

Tilmeld
DKK 4.100
Eksamen: Mundtlig
Omfang: 10 ECTS
Varighed: 10 undervisnings-aftener: Mandage kl. 18:00 - 21:30

Faget afsluttes med mundtlig eksamen. Eksamensdatoen aftales senest ved studiestart.

Litteraturudgift: Ca. 500-800 kr.

Tilmeldingsfrist:

Mandag den 28.8.2017 - holdstart fra uge 38 (10 ECTS)


Der tages­ forbehold for ændringer.

Tilmeld

Strategisk kommunikation handler også om effektmåling og evaluering som en del af planlægningen af næste kommunikationsindsats. Du kommer til at arbejde praksisorienteret med hele kommunikationsprocessen. 

Du lærer om:

  • Kommunikationsteori
  • Analyse, planlægning og implementering
  • Kommunikationsstrategier
  • Målgrupper og segmentering
  • Krise- og forandringskommunikation
  • Corporate branding og product branding
  • Kommunikationsværktøjer og effektmåling
  • Storytelling

Værdi for virksomheden

  • Du udvikler virksomhedens kommunikationsstrategi
  • Du styrker din virksomheds organisationskommunikation
  • Du sætter fokus på koblingen mellem god ledelse, strategi og kommunikationsplanlægning
  • Du arbejder med virksomhedens praktiske kommunikationsindsats

Målgruppe

Uddannelsen er for dig, der vil koble ledelse, organisation, strategi, planlægning og kommunikation sammen, og som kender til vigtigheden af at kunne kommunikere professionelt, målrettet og effektivt eksternt og internt i virksomheden.

Niveau

Faget er en del af Akademiuddannelsen i Kommunikation og formidling. En akademiuddannelse svarer til en kort videregående uddannelse. Du kan tage faget som en del af din uddannelse eller som et selvstændigt kursus.

Du kan med stor fordel vælge et Indledende kursus før eller sideløbende med at du deltager på et fagmodul.

Vi gør særligt opmærksom på at der er projektskrivning i fagmoduler, som afsluttes med mundtlig eksamen. Er det længe siden du sidst har lavet projektarbejde, så er det en rigtig god investering med et Indledende kursus i studieforberedelse, studieteknik og projektskrivning. Her lærer du både om studieteknik og forskellige facetter i projektskrivning.

Økonomi & Tilskud

Der findes en række kompetencefonde, som kan give tilskud til din efteruddannelse. Det reducerer virksomhedernes udgifter til efteruddannelse.

Vidste du fx, at langt de fleste der er omfattet af en privat overenskomst på LO-området, har ret til gratis uddannelse?

Hvis du er i job, kan du også søge Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) til rigtigt mange af de uddannelser, du finder på IBA Erhvervsakademi Kolding.

Læs om økonomi og tilskud til din efteruddannelse

Optagelseskrav

Du skal have en gymnasial uddannelse, en grunduddannelse for voksne (GVU), en relevant erhvervsuddannelse (EUD) eller relevant uddannelse på tilsvarende niveau samt minimum 2 års relevant erhvervserfaring for at blive optaget.

Herudover optager vi ansøgere, der har andre uddannelsesmæssige forudsætninger, der kan sidestilles med adgangskravene. Desuden ansøgere, der efter en individuel kompetencevurdering vurderes at have realkompetencer, der svarer til adgangskravene.

Realkompetencevurdering

Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Så bør du overveje at få lavet en realkompetencevurdering.

Realkompetencer er den viden, de færdigheder og de kompetencer, du på forskellig vis har erhvervet uden for det officielle uddannelsessystem, og hvis du får anerkendt disse kompetencer, får du et bevis.

Læs om realkompetencevurdering

Ansøgningsfrist

Daghold:
2 uger inden studiestart.

Aftenhold:
Tilmeldingsfristen fremgår af de enkelte hold

Hvis der er ledige pladser optager vi studerende helt frem til første undervisningsdag.

Kun hold med ledige pladser vises på hjemmesiden.

Afmeldingsbetingelser

Eventuel afmelding til uddannelsen kan ske gebyrfrit indtil 14 dage før undervisningsstart. Sker afmelding herefter og frem til uddannelsesstart, bliver du faktureret DKK 500,- i afmeldegebyr. Afmelder du dig efter uddannelsesstart faktureres det fulde beløb.

Ved dokumenteret sygdom,­ afslag på Statens Voksen Uddannelsesstøtte (SVU) eller afslag fra a-kasse/jobcenter ­kan afmelding ske gebyrfrit helt op til første undervisningsdag.

Undervisere

  • Henrik Væver
    Henrik Væver
    Selvstændig konsulent. Underviser i Kommunikation i praksis og Strategisk kommunikation.

Kontakt

  • Charlotte Bøgel Hald
    Charlotte Bøgel Hald
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser daghold

Kontakt

  • Charlotte Bøgel Hald
    Charlotte Bøgel Hald
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser daghold
  • Gitte Valentin Sørensen
    Gitte Valentin Sørensen
    Uddannelseskoordinator og administrativ leder. Akademi- og diplomuddannelser
  • Marianne Rasmussen
    Marianne Rasmussen
    Uddannelseskoordinator. Akademiuddannelser aftenhold
Morten Lunøe
At uddannelsen udmundede i en dyb indsigt i strategiske kommunikationsdiscipliner og tilmed resulterede i særdeles givtige kommercielle marketingtiltag, var mere end jeg havde forventet.
Morten Lunøe
Marketingkonsulent og seniorrådgiver, LITOMAN Business Consult